|Homepage|

|Publicistika| |Kolegiji| |Bibliografija| |Biografija| |Radovi|

|Tranzitorij 2007|


 

 

 

 

 

 

 

 

Razgovor sa

Srećkom Puligom,

Zarez

(god. II, br. 45-46, od 21. prosinca, str.  6-7),

 

 

pod redakcijskim naslovom:

“Desničarsko meso nove vlasti”

značajniji dijelovi teksta, koji nisu bili objavljeni u Zarezu, uključeni su ovdje).

 

“Zabranjena mjesta filozofije - mit o tabuima?”

(prosinac, 2000.)

 

S. Pulig: Kad je Jacques Derrida 1993. objavio knjigu “Duhovi Marxa”, u svijetu je to bio prvorazredni filozofski događaj, a kod nas ni tada ni poslije. Što bi se dogodilo da netko talentiran sad, kad navodno vlada ljevica, kod nas objavi sličnu knjigu?

B. Mikulić: Prvo, to je posve malo vjerojatno. Marksisti koji su odustali od marksizma samo bi se snebivali i pitali se čemu to. Za uvjerene i deklarirane protivnike bilo čega što miriše na lijevo i na marksizam, to bi bilo kao prst u oko, lijeva pošast, revanšizam, jugonostalgija i šta sve ne. To znači da je intelektualni kapacitet društva takav da ovdje nakon civilizacijskog šoka s politikom i ratovima sve može postati predmet diskusije, čak i famozni “dignitet domovinskog rata”, osim jedne jedine stvari: da bi netko u Hrvatskoj danas napisao knjigu o Marxu. O Titu je jedna novija knjiga prevedena, ali o Marxu?! I ne samo o njemu, da bi netko došao na ideju da napiše pristojnu knjigu o praxis-filozofiji, s ambicijom da filozofsko-teorijski vrednuje praxis, a to znači: da podvrgne praksis vlastitim kriterijima!? Danas kad se hrvatski intelektualni oportunizam zadnje dekade definitivno smatra potvrđenim, takva analiza teško da bi ikojem izdavaču bila interesantna. Izdavači svoj posao mahom shvaćaju kao uzvišeno kulturno poslanje, a praksis, to je notorna lijeva ideologija; s druge strane, za prosječnu hrvatsku svijest s kojom oni računaju, posljednji ljevičar je umro s Tuđmanom; to je hrvatska verzija “druge smrti Josipa Broza Tita”, i to je taj naš kolac koji je smirio duha.

S. Pulig: Kako tumačiti reakcije na ljetošnji umjetnički happening u “džamiji”, u organizaciji Muzeja za modernu umjetnost i Arkzina povodom 150-godišnjice Komunističkog manifesta, koji je Arkzin izdao u biblioteci Bastard još 1998. Prvo je sama ta publikacija po novinskim recenzijama tretirana kao postmodernistička zabava. No kritička reakcija na to uslijedila je tek s ovim happeningom i to iz lijevih intelektualnih i akademskih krugova, dok je ostatak kulturnih aktera uglavnom šutio.

B. Mikulić: Pa one prve reakcije su bila dakako izraz teorijskog nesnalaženja novijih generacija. Postmodernizam je spasonosna formula za sve, hajde da se zabavljamo. No možda je to prevođenje Manifesta na “postmodernu” izmišljeno zato da ga ovdašnja mlađa publika provari a da se ne zarazi ozbiljno ljevicom. Druga intervencija o kojoj govoriš je bila potpuno retro, primjer lijevog filozofskog konzervativizma, iako je prigovor na prvi pogled bio samo trivijalno istinit: prvo, autor je primijetio da je manifestacija zakašnjela jer je 150-godišnjica Manifesta bila 1998., a ne 2000., i drugo, svođenje Manifesta na umjetničarski i teoretičarski happening je po njemu ono najgore što se moglo desiti Marxu i Engelsu, jer Manifest je bio poziv na revoluciju, itd. itd. Taj prigovor je višestruko promašen, ali ovdje nije mjesto za njegovu egzegezu. Kao da intencija jednog umjetničkog i teorijskog happeninga može biti to da rekonstruira ili da naprosto ponovi historijsku intenciju Marxa i Engelsa, i kao da se sve iscrpljuje u promašaju historijske istine o subjektivnim namjerama pisaca jednog spisa. Tu je riječ o nesporazumu, odnosno o nemoći komunikacije različitih diskursa, akademsko-filozofskog s umjetničkim i umjetničko-teorijskim. To po sebi nije ništa nečuveno, ali je utoliko interesantnije što se odvija na lijevoj intelektualnoj sceni. Tu izbija na vidjelo nešto poput neizrečenog tabua, zabrane ili nepriznavanja alternativnih mogućnosti mišljenja, nerazumijevanje društvene prakse stilizirane u oblike umjetničkog happeninga. Kao da samo akademska filozofija ima pravo na prezentaciju i reprezentaciju filozofskih pitanja poput marksističkih. Grupa u ili oko Arkzina, nije bila nikakva čvrsta grupa, nego slijed grupacija, publicističkih praksi i djelatnosti, od aktivista-mirotvoraca, novinara, teoretičara do dizajnera; u tom smjenjivanju profila imala je sasvim sigurno jednu prepoznatljivu i čvrstu zajedničku crtu: rad na emancipaciji kritičkog pogona društva ne samo iz nacionalističkih, već prije svega iz konformističkih modela društvenog ili ideološkog mainstreama. U tome je očigledno bio prepoznat neki kritički potencijal, ali toga sada više nema u tom obliku. Projekt je postao dio mainstream-normale, kao na tom happeningu u džamiji, ili se konformizirao u društvu sa “Zarezom”.

S. Pulig: Možemo li zaključiti da mi zapravo tek dolazimo do tabua i isključivosti, da se tek moraju uobličiti i prepoznati neki pravci mišljenja i djelovanja, neke grupe, koje će međusobno konkurirati, jedna drugoj nametati ili obarati ograničenja?

B. Mikulić: To izgleda idealno postavljeno. Zamislimo da država ili neka opskurna domovinska zaklada postavi filozofima pitanja i zadatke za razmišljanje, na primjer: Kako bi filozofi izvukli zemlju iz ovog užasa a da sami ne postanu političari, saborski zastupnici, pomoćnici ministara itd.?! Pretpostavka za takvo što bila bi da svi filozofski pogoni u Hrvatskoj, koji su totalno zakržljali, artikuliraju neke ozbiljne teme. Toga nema, a to nije slučajno. Zato se filozofima kod nas može postaviti samo jedno pitanje: Što su oni kao filozofi do sada zapravo producirali? Tabui nastaju ili se pokazuju tu, u filozofskoj produkciji, odnosno u ne-produkciji. Što se tiče šireg ideološkog konteksta, tabu koji sada generalno vlada jest tabu lijevog, iako nitko nije zabranio ljevicu. Ne radi se o zabrani, već o bauku ljevice, kao o bauku droge. Da je taj tabu na djelu, pokazalo se odmah nakon izbora u slučaju peticije protiv tek postavljenog ministra kulture. Zašto je ta peticija izazvala toliki odium profesionalne kulturnjačke javnosti, pokazalo se ubrzo: to je bila peticija koja je nepogrešivo prokazala desničarsko meso ispod kore navodne lijeve vlasti, i zato je sama bila prokazana kao “ultralijeva”. Sav kasniji slijed događaja pokazao je da onakve reakcije na peticiju nisu bile samo simptom tabua lijevog, već da je zazor od lijevog poprimio status hrvatskog sindroma, *a pokazao se i njegov pravi sadržaj*: odbijanje svakog radikalnog kritičkog govora.

S. Pulig: *Znači li to da ti famozni hrvatski tabui, na koje se vječno žalimo, nisu samo nešto nametnuto izvana, poput navodne zabrane svega hrvatskog pod komunističkom strahovladom, nego da se oni zapravo identificiraju tek po efektima koje eventualno uspiju proizvesti neke teorijske ili druge artikulacije na društvenoj sceni?*

B. Mikulić: Da, šutnja je obično znak oportunizma, to ne mora imati veze s tabuom. Tabui se pokazuju tamo gdje stvari nemaju sadržaje. U Hrvatskoj gdje svi pušu na lijevo naziv “lijevo” nema takoreći nikakvog sadržaja, ovdje se nitko sam ne naziva ljevičarem osim stranke Stipe Šuvara i njegovih poletaraca, ali to je kao da vrabac pjeva “al sam mali, al sam mali”. Tvrdnje politički poražene desnice da je “trećejanuarska” vlast lijeva, toliko su priglupe da dezavuiraju same sebe. Prosječan hrvatski građanin zna da je koalicija predvođena SDP-om stub političke prosječnosti i civilne malograđanštine i da je sasvim pouzdan reprezentant. To je odlučno i eksplicitno formulirala najpopularnija političarka u zemlji rekavši za svoju i za koalicijske stranke “Ne, mi nismo radikalni.” HDZ ne zna da je izgubila izbore zato što je prethodno izgubila kontrolu na statusom subjekta koji zna i postala samo objekt o kojemu se “sve zna”. Sad se pokazuje da je areal politike u Hrvatskoj i nadalje takav da “se (sve) zna”, i zato se može šutjeti ili brbljati prema potrebi. Šutnja vlade i brbljanje predsjedničkog ureda logičan su izraz rata institucija za državnu reprezentaciju.

S. Pulig: Ta fantaziranje o ljevici nije zahvatilo samo političke gubitnike, već i same pobjednike. Tako je kolumnist Novog lista na jednoj tribini u organizaciji “Zareza” odmah nakon izbora tvrdio da je poslije pobjede koalicije za zdravlje hrvatske demokracije nužno potrebna desnica, radi ravnovjesja. Lijeva vlast ga je za to nagradila odgovarajućim mjestom u diplomaciji.

B. Mikulić: Da, to je možda najznačajniji rez na novoj društvenoj sceni koji se odvio sa izborima. Pokazalo se naime da ti ni-lijevi-ni-desni, *ideološki “čisti”, a zapravo idejno prazni* demokrati nisu radi tog ravnovjesja prizivali ljevicu svih onih deset godina dok je Hrvatskom nesmetano harala kuga ustaštva. Ali na njihov poziv odmah se odazvala ustaška baza i stala pohrvaćivati teren dobrim hrvatskim narodnim običajem da pišaš po “tuđim” spomenicima i svetinjama. *A radilo se, nota bene, o spomenicima NOB-a. Što to znači? To znači da se jedna histerična zelotkinja ustaštva, ta lažna majka lažnog hrvatskog borca, kako se kasnije pokazalo, u ime svih nas popišala na dignitet NOB-a, a cijela javnost je prešutjela upravo taj moment da je sâma bila reprezentirana u tome činu. Umjesto toga, dok su reprezentanti upravo umivene države, raspršeni po Londonima, Parizima i gdje sve ne, zabezeknuto šutjeli, javnost se zgražavala nad “nekulturnom scenom” žene s gaćama iznad koljena, čega su se vodeće građanske političarke jako “stidjele kao Hrvatice”. *a trebale su se stidjeti najprije i jedino kao žene!* Ali što je zapravo izašlo na vidjelo - to da se to mokrenje po spomeniku srpskim žrtvama ustaškog terora u selu Veljunu tretiralo kao uvreda srpske svetinje, kao da je riječ o nekoj pravoslavnoj crkvi negdje u nekoj hrvatskoj provinciji, a ne o “pišanju na dignitet” NOB-a. Ta pobješnjela žena nije ni znala da čara uzalud, efekt je već bio tu: ona je činom svoje ideološke histerije samo izrazila činjenicu da je civilizacijsko značenje NOB-a *kao najeminentnijeg i zapravo jedinog čina političke i ljudske samoemancipacije u hrvatskoj povijesti,* već bilo mrtvo u glavama hrvatske kulturnjačke i nove političarske elite. Iako je forma odnošenja prema objektu različita, za njih je ta devastacija spomenika NOB-a isto kao za tu ustašku zelotkinju, skrnavljenje srpskog groblja. Zato sada bolje vidimo zašto nitko od autoriteta nije pozvao na red demokratske egzorciste ultraljevice poput sveučilišnog profesora S. P. Novaka i opinion makera Vukova Colića za požar koji su podmetnuli, nego su završili k’o bobrezi u loju. Oni su samo simultani prevodioci općeg duha konzervativne restauracije iz hrvatskog trbuha.

S. Pulig: Ali što je s tabuima i zabranama mišljenja u filozofiji u vrijeme Jugoslavije? Mislim prije svega na zadnja dva desetljeća, osamdesete i devedesete godine. Ideološki prevrat u Hrvatskoj je počeo s velikom i dobro pripremljenom eksploatacijom priče o zabranama hrvatskih tema i sl.?

B. Mikulić: Priča o tabuima je strukturirana kao mit; to ne znači da su to naprosto lažne priče, izmišljotine itd. Mit producira uz sadržaje spontano i neupitno i svoje intrinzično uvjerenje u njihovu istinitost, pa makar ti sadržaji bili i posve nevjerojatni. Mit računa na primaoce koji vjeruju, koji su dionici iste slike svijeta, ili, moderno rečeno, po načelu “zna se” koje regulira procese cenzure i osobito autocenzure. Ako pak govorimo o tabuima u hrvatskoj filozofiji, onda treba razlikovati najmanje dvije razine, jednu akademsku ili unutarfilozofsku, i drugu koja je nad- ili izvanakademska, tj. širi društveni kontekst. Ja ne vidim da je u onom prvom smislu, u unutarakademskom pogonu bilo nekih zabranjenih tema u striktnom smislu riječi. Ponajmanje su bile zabranjene teme takozvane nacionalne filozofije. Pa nacionalna filozofska baština je bila ako ne isključivi, onda svakako glavni predmet bavljenja pri Institutu za filozofiju. Postojali su klanovski sukobi i podmetanja nogu, što se smatralo i smatra sportom puštanja krvi u svim zatvorenim akademskim sredinama, u koje hrvatska spada napose. Praksis-filozofi, kod kojih sam studirao i filozofski naučio što god sam mogao, vladali su svakako u institucionalnom i intelektualnom smislu, imali su i svoju filozofsku ideologiju, ali nisu vladali u ideološkom smislu. Nekome će se učiniti paradoksalnim ako kažem da je jači ideološki utjecaj, makar neizrečen, imala takozvana hermeneutička filozofija, ona navodno filozofski čista i nevina filozofija, kakvu misle da upražnjavaju upravo hrvatski nacionalisti u filozofiji. To se najbolje vidi danas: nakon što je grupacija praksis izgubila institucionalno prvenstvo, koje je ionako imala samo na Filozofskom fakultetu, izašla je na vidjelo hermeneutičarska ideološka supstanca i sva misaona bijeda hrvatske filozofije, *koja se institucionalizirala pri Matici i pokušala afirmirati neku nacionalnu filozofiju, ali je prije toga izdahnula.*

S. Pulig: Nije li paradoksalna ta tvrdnja o dominaciji deprivilegiranih i ne-dominaciji institucionalno privilegiranih?

B. Mikulić: Tu nema nikakvog paradoksa. Za razliku od nacionalno-duhovnog zelotizma mnogih hrvatskih filozofa koji su prionuli na “zadatak uspostave hrvatske države”, da bi se domogli državnog aparata, praksisovci nisu bili dio vladajuće nomenklature nego notorna idejna i politička disidencija apsolutistički prosvijetljenog Titovog socijalizma. Mogli su filozofirati na Sveučilištu do mile volje pod uvjetom da se okanu kritike i politike. U akademskom okruženju gledano, bili su sekularni, a ne državotvorni ili partijski filozofi: bavili su se raznim filozofskim disciplinama, a najsofisticiraniji u tom smislu bio je Gajo Petrović; sa multidisciplinarnim radom u filozofiji u rasponu od marksizma, analitičke filozofije, logike do Heideggera, on je bio spona preko koje je praksis-filozofija reflektirala meta- i interfilozofski, a to se ne može reći ni za jednu drugu filozofsku grupaciju kod nas. Dakako, oni su bili filozofi s određenom ideologijom, “mladomarksovci”, ali to je ne samo jednako legitimno kao i graditi na kasnom Wittgensteinu i baviti se političkom filozofijom, nego je i poželjno. Filozofija ne može nemati ideološki stav, pitanje je kako dolazi do njega, kako je on konstituiran i što je sadržajno.

S. Pulig: Što se promijenilo s uspostavom nacionalne države na samoj akademskoj sceni, a što u široj društvenoj percepciji filozofije? Nije li za ovih deset godina postojao tabu praksisa i nije li to u filozofiji bila zapravo glavna tabu-tema?

B. Mikulić: Tokom desetogodišnjeg zatiranja imena praksisa pod božjim revnosnikom Jurom Zovkom, hermeneutičarski umjerenjaci, koji su osim jedne jedine iznimke revnosno šutjeli, nudili se i tražili nagodbe sa zelotima (uzmimo samo slučaj “Hrvatskih studija”). Danas, da ne bi bili na strani gubitnika, nevoljko priznaju kako je praksis, eto, ipak donekle bila poznata filozofija u svijetu, pa kad svijet već pita za taj “hrvatski proizvod”, moramo je rehabilitirati. Tako govore preciozne malograđanske krofne u filozofiji: Mi znamo da to nije bog zna kaj, ali ne bi bilo zgodno! Praksis je dokazano bila jedina naša produktivna filozofija u striktnom smislu riječi, i ona zavređuje i zahtijeva da se smatra modelom, ne receptom, nego modelom. Praksisovci nisu bili samo profesori filozofije, oni su bili filozofi. Tek kad se to ovdje prizna, može se govoriti o kritici praksisa kao modela filozofiranja. Zato je sveti rat protiv zloduha praksisa u hrvatskom modernom intelektualnom nasljeđu bio prvenstveno pokušaj ekskomunikacije, a pravi tabu se ticao i tiče se nečeg drugog. Zabrana je izričita, a tabu je implicitan: to je tabu radikalne kritike. On počiva na implicitnoj i samorazumljivoj pretpostavci o tome što za Hrvate kao kulturan narod jest ili može biti filozofija: Ne radikalna kritika svega postojećeg, to je zaboga trivijalno i efemerno; filozofija — to je “otkrovenje“, “perenizam” i “bogotraganje”.

S. Pulig: Je li ta institucionalna i intelektualna vladavina praksisa ipak donosila neka disciplinarna ograničenja, neke slabosti, ideološku selekciju, kao što se danas općenito vjeruje. Čini se da je teško poreći da postoje slabosti?

B. Mikulić: To se ne može paušalno isključiti, kao što se paušalno i vjeruje. Uz to, ja nisam previše upućen u kadrovsku povijest hrvatskih filozofskih institucija. O tome drugi znaju više, mnogi su se žalili i danas se žale, vjerojatno donekle s pravom. Pa i ja osobno bih se mogao žaliti, da nisam odabrao drugačiji put. Sigurno je da institucionalna prevlast jedne grupacije donosi i ograničenja, ali to uopće nije specifično za djelovanje praksis-grupe, sektašenje je opća bolest. No, treba uvažiti neke provjerljive činjenice: pod institucionalnom dominacijom praksisa, a ona je vrijedila po mome znanju samo za Filozofski fakultet, osnovane su i opstojale razne filozofske orijentacije i discipline, na primjer analitička filozofija i indijska filozofija. Studij filozofije u Zadru bio je dominantno analitički profiliran i koliko znam, potpuno van domašaja Zagreba. Ne može se reći da je njih na institucionalnoj razini netko sprečavao da se razvijaju. Ako hoćemo govoriti o novijoj prošlosti filozofije, treba radije pitati kakva je bila stvarna znanstvena i stručna produkcija svih tih filozofskih pojedinaca, škola i grupacija. Priča o uspješnosti i koruptnosti ovih ili onih postala je od 1991. moneta za potkusurivanje; hrvatskoj filozofiji bi danas trebala jedna revizija u liku Šime Krasić pa da se vidi gdje je to silno bogatstvo.

S. Pulig: A na široj društvenoj percepciji filozofije ili, općenitije, društvene kritike?

B. Mikulić: Totalitarna narav Tuđmanovog nacional-komunizma očitovala se u jasno provedenom planu da ideologija vladajuće grupacije, preuzeta iz nacionalne ideologije hrvatske kulturne elite, bude apsolutna, bez ostataka i pukotina. Taj plan se držao ovih deset godina uz svesrdnu podršku hrvatskog društva, koji je činio podvodni dio ledenog brijega, a sad je napukao onaj gornji dio jer se promijenila klima. Hrvatska elita zna bolje što želi od političkog aparata, ali ne želi dirati u ideološku supstancu. Čuli smo tako Saborsku deklaraciju o ratu: “Domovinski rat je najveća svetinja hrvatskog naroda u novijoj povijesti.” Što je tu novija povijest, zadnjih deset godina? To za mene znači da je obrambeni i osvajački rat, koji je državni aparat Republike Hrvatske vodio s drugim članicama bivše Jugoslavije, zauzeo mjesto druge svetinje, koje nije bilo: demokratske preobrazbe radi sprečavanja rata. To znači da sa stupanjem Tuđmana na vlast prije deset godina pravi i najveći poraz nije doživjela državno-partijska nomenklatura, već onaj tobožnji pravi predstavnik hrvatskog naroda, proljećari sa svim svojim ideološkim i političkim neodređenostima i dezorijentacijom u vremenu. Oni su onda kad se svijet zapravo lomio oko pitanja univerzalizma ili globalističke dominacije, samo pjevali “Lijepu našu”, kao što to rade i danas. Tu hrvatsku političku i ideološku laž neki danas pokušavaju prikazati kao onu srednju poziciju između “metafizičkog i utopijskog fundamentalizama”, koja je za njih već onda bila historijski u pravu. To se dakako vidi po tome što su sada došli na vlast, i to bez ikakvog uloga: samo su izumrli njihovi prirodni neprijatelji. Iz te retuš-autohistorizacije yuppya u teoriji, poput ministra za kulturu Vujića, danas se ipak može dovoljno dobro raspoznati da se za hrvatsko društvo jedini relevantan idejni i teorijski sukob odvijao unutar lijeve scene, između ortodoksne partijske ljevice i lijeve disidencije, a ne između lijevih “utopijskih fundamentalista” i liberalnih filozofa. Ovih naime nije ni bilo. Od tzv. liberalne filozofije mi imamo, koliko je meni poznato, ciglih dva akademska rada o Popperu. To ne čini ni “d” od nekog intelektualnog dobra. Od liberalizma mi imamo samo mudrosti nacionalnog pjesnika-filozofa i danas narodnog tribuna Vlade Gotovca, čiji je politički uzor car-filozof Marko Aurelije. Nasuprot tim hrvatskim bajkama istina recentne intelektualne historije jest to da su u odnosu na nomenklaturu i ideologiju samoupravnog socijalizma pravi liberali u građanskom - a to znači: u sublimiranom buržoaskom smislu - bili zapravo praksisovci. Njihov anacionalizam, koji se danas optužuje kao obeskorjenjenost, univerzalizam, projugoslavenstvo pa čak i kao kripto-srpstvo, u poretku ideja je samo dosljedni građansko-humanistički liberalizam s ideologijom subjekta kao radikalne individue. Upravo ta ideologija danas doživljava ostvarenje u civilnom postindustrijskom društvu. To je realizirana idealna individua koja više nema ekonomskih problema i čije se “partikularnosti”, poput nacionalne pripadnosti ili kulturnog rasizma, mogu apstrahirati jer su “ukinute”, aufgehoben, tj. konzervirane na višem nivou. Tako se naši prosvijetljeni nacionalisti stide svojih nekulturnih i neprosvijećenih zemljaka, osobito u inozemstvu. Nadalje, kod nas, gdje su novi bogataši prokazani kao tajkuni a klasa managera i brokera još kulturno preblijeda i beznačajna, ta se post-praksisovska figura egzistencije može vidjeti u zoološkom vrtu novih političara, njihovih savjetnika i glasnogovornika. Dakle, poslije tuđmanovskog Sturm und Drang-a u ozračju turbo-bogaćenja otimačinom pod okriljem mraka i olujâ, u Hrvatskoj sad očigledno nastupa soft-verzija tajkunskog doba, surfanje po zaostalim valovima poslije oluje, prelijevanje nagomilanog otuđenog novca, relaxing, uživanje bez rizika. Sadašnje procesuiranje Tuđmanovih štićenika i članova familije služi dakako hranjenju mase društvenih loosera pravdom, u koju više nitko ne vjeruje, ali još veći efekt toga je osiguranje privida moralne čistoće novim korisnicima državnih kreditnih kartica.

S. Pulig: Gdje treba danas očekivati nastanak neke nove scene? Da li u akademskom pogonu, institutima, izdavačkim kućama, neformalnim grupama?

B. Mikulić: Na revitalizaciju se ne može računati, ako se oslanjamo samo na institucije, bilo državne bilo tzv. alternativne. I ove druge mogu biti vrlo problematične, civilno društvo je konglomerat raznih pa i suprotstavljenih interesa. Civilno društvo nije naprosto lijevo, dobro i moralno, kako to misle neki ovdje i na Zapadu. Civilno društvo ima i desne impulse; postoje i desničarski borci na ljudska prava, poput Parage, i osim toga, posvuda vidimo da bujaju desničarske organizacije, stožeri itd., koji se svi pozivaju na ovakva ili onakva ljudska prava. Eto hvala Bogu, i ustaše se demokratiziraju, pa mi smo kulturni, a ne kao “oni” - izjavila je jedna simpatična i žalosno naivna gospođa na HTV-u povodom zadnjih događanja naroda u Jugoslaviji. Ja se tu ne bih zavaravao pukom formom: nije svejedno kome ili čemu su civilno-društvene grupacije lojalne, što je organizacijska ideja. Ali, da odgovorim na pitanje: Da bi se nešto dogodilo, mora se postići prešutni ili izričiti konsenzus o tome što se hoće, a što se neće. Današnje ideološko raspoloženje vladajućih, i socijal-demokracije i liberala, je posve oportunističko; osim notornih nacionalista poput Budiše i Tomca oni se ne usuđuju reći što zastupaju (vjerojatno ništa osim prosječnih malograđanskih vrijednosti) iz straha da se ne zamjere biračima, a još više crkvi. Pogledajmo samo kako lako prolaze crkveni ispadi, od pedofilije na vjeronauku do bezbožnog čaranja nad vojskom, a kako se sad složno progoni “droga u mladeži” ili homoseksualnost u vojsci, dok se više-manje šutjelo o nasilju u vojsci nad vojnicima. Hrvatsko društvo se definitivno ne želi suočiti s istinom koja je nakon političkog pada HDZ-a postala tako eklatantno vidljiva, naime, da je ono u potpunosti u raljama crkve. Pogledajte samo s kojom drskošću se biskupska konferencija uzdiže iznad društva! Pogledajte tko zapravo određuje kakav vjeronauk će biti zastupljen u školama: to nije ni društvo ni državna tijela, već kler koji poručuje cijeloj naciji da za njih u obzir dolazi samo katolički katehetski vjeronauk, nikakav sekularni predmet o religijama. Katolička crka uopće ne skriva svoju opaku narav! Drugim riječima, hrvatsko društvo je u doba “internetizacije” palo na predmarksovska i predcivilna vremena: dok Sabor i javnost istjeruju đavla droge iz hrvatske mladeži, opijum hrvatskog naroda tek sad ostaje katolička hipokrizija. Protiv toga je najteže boriti se, civilno društvo se tek mora izboriti za autonomne, sekularne, republikanske vrijednosti. Taj gubitak je za mene najveći užas ovih deset godina.

S. Pulig: Kakva bi filozofija mogla ponovo zadobiti značenje i funkciju kakvu je imala prije?

B. Mikulić: Filozofija u smislu filozofiranja rijetko je stanovala na sveučilištima, tu su se više ili manje dobro studirale filozofske discipline, a filozof se postajalo takoreći iz sebe. No tu su se stvari drastično promijenile, ovisno o temama i načinima filozofiranja, i studij filozofskih disciplina je temelj koji se neprestano mora jačati, ako ne želimo završiti u šarlataneriji. Ja danas više ne smatram da je studij filozofije samosvrha već da treba služiti filozofskom studiju drugih stvari. Za nedostatke u infrastrukturi studija filozofije na hrvatskim sveučilištima, osobito za obrazovanje filozofskih generacija, nisu krivi ili zaslužni jedino praksisovci, nego svi, uključujući i analitičare koji su evidentno bili najmanje produktivni i jednako skloni sektaštvu. Danas se vidi odlično da je originalna filozofska produkcija splasnula sredinom 80-tih, desetak godina nakon ukidanja časopisa Praxis. Starije filozofe, a to su danas generacijski nasljednici praxisovaca, ja osobno smatram odgovornima za samodovoljnost, za neodgajanje naraštaja za filozofsku analitičnost, kritičnost i samostalnost. Možda će netko pitati što je to odgoj za samostalnost, netko će to možda smatrati zastarjelom idejom nakon postmodernističke dekonstrukcije i raspršenja univerzuma znanja; treći će odgovoriti da je bilo pravih učitelja, oni su djelovali svojim stilom, osobnošću, habitusom. Ja ne poričem da postoji važna interakcija između osobe učitelja i učenika, netko vas može poticati i oduševiti, netko vam može ogaditi studij. Ali kod nas se dešavalo često ono najgore: profesori su bili ili flegmatični ili su stvarali sljedbe zavođenjem studenata, a studenti su se rado davali zavesti sve do grotesknog oponašanja; identiteti i matrice su se ponavljali. Jednako loš je bio voluntarizmom u izboru “nasljednika”. No još gore su posljedice takvih običaja - ponavljanje promašenih investicija, osjećaj neobaveznosti prema radu, intelektualna pasivizacija, ljenčarenje.


Homepage

|Publicistika| |Kolegiji| |Bibliografija| |Biografija| |Radovi|

Tranzitorij 2007