Homepage

Naslovna

Tranzitorij 2007


[Retrospekt III]

Uvod u komikosofiju nove disidentske književnosti

 

 

Arkadija nove disidencije

ili goli, čupavi i pisci


Od FAK-a kao implicitnog i eksplicitnog performansa književnosti koja je ujedno kritika književnosti kao institucije visoke kulture, sam hvarski Festival A-književnosti postao je mali spektakl ugode za ljetne potrebe jednog malog starog mista gdje pisci-u-prirodi ili gradskoj noći igraju za turiste ono što su u medijima za književnu publiku: mali lokalni bogovi, demoni domaće ugode, prenosnici lokalnog zvuka, okusa, ozračja.

 

Otkako je poljski disident Adam Michnik početkom 90-ih proglasio Sokrata svecem evropskih intelektualaca i tako se emancipirao od katoličkog političkog svetaštva radničke „Solidarnosti“, Lecha Wałese i „svete majke Poljske“, kod nas se taj Platonov junak uzvišene kritičke filozofije nijednom nije pojavio u toj svojoj racionalnoj i osloboditeljskoj funkciji. Zauzvrat, u posljednje vrijeme učestala su pojavljivanja Sokratova trbuhozborca Platona u umjetničarskoj branši sklonoj mistici sublimnog. Tako je nedavno Rade Šerbedžija, u nizu javnih intervencija povodom svoga povratka na hrvatsku kazališnu scenu, otkrio da iz svakog velikog glumca govori „samo veliki demon, kako stoji još kod Platona, a ne politika i ideologija“. Tome samozaluđenom geniju glume promaklo je da je taj isti Platon prvo ovjenčao pisce i glumce zbog umijeća zaluđivanja državljana a onda ih protjerao iz dobro uređene države zbog sklonosti političkoj iracionalnosti. Veliki hrvatski „hipokrit“ i dalje ne shvaća svoju političku komičnost.

Filozofija i literatura

Filozofska šega s glumcima, piscima i ostalim uzvišenim društvenim figurama prastara je filozofska i književno-teorijska tema, ali ironiju nitko nije izrazio s primjerenom intelektualnom dubinom a da sam nije bio komički pisac. Kod filozofa to važi za Platona, Erazma i Voltairea, a od pisaca ne samo za Aristofana nego i za suvremenike poput talijanskog pjesnika i komičara Stefana Bennia ili za našeg Antu Tomića. Za to da je Platon komički pisac, dovoljno je uvažavati metanarativne partije nekih od teorijski najzahtjevnijih dijaloga, poput „Zakona“ ili „Parmenida“. Za pisca humorističnih romana i kolumni Antu Tomića takvo dokazivanje je nešto teže usprkos očiglednostima: to nisu njegovi literarni proizvodi, jer, kako veli on sam (SD Forum, 3. rujna), pisanje u komičkom žanru nipošto ne znači da ti je i samome veselo, naprotiv. Dakle, ironički pomak ni tu nije u sadržaju djela, nego negdje između sadržaja i pisca. Stoga pravi dokaz komičnosti kod pisca pruža javna „scena pisanja“ — pisac Ante za malim stolićem pred neožbukanim zidom kafića. Prati je njegovo shvaćanje književnog akta otprilike ovako: „Nema ti tu zanosa, brale. To ti je argatovanje u znoju, duvanu i kofeinu!“

Dok Talijan Benni, iako filozof, još uvijek ponešto naivno vjeruje da ironija filozofa posjeduje određeni višak dubine i ustrajnosti rada u odnosu na „komikosofsku“ igru književnosti sa stvarnošću, ovaj naš „vlaški Smoje“ iz Velog Mista čini se radikalnijim slučajem: ironija je objektivna stvar, pitanje prakse, operativna je samo kao ironija u poziciji subjekta književnog diskursa, dakle na samom piscu, a ne u sadržajima, temama, likovima. To je radikalno filozofsko, i zato će naš Ante, a ne teoretičar Benni, ovdje nadalje biti naš junak. Kroz pisca se javlja onaj društveni nedostatak Sokrata s početka.

Pri tome valja priznati, pod „filozofskom ironijom“ nije riječ o stavu intelektualne nadmoći nad ostatkom nemisaonog svijeta ili polusvijeta. To je tradicija od postromantike do postmoderne. Riječ je sad o drugoj vrsti ironije, onoj koja izbija iz pozicije mišljenja-pisanja prema izvorima hegemonizacije diskursa u društvenoj stvarnosti. Ona živi od onoga od čega se distancira i što ironizira, a obično se prikazuje gola. To je gesta nevinosti, bilo da je naivna, kao bukolička, bilo da je obaviještena, kao cinička.

Svlačenje mudrosti

Sokrat je za sve komičke pisce, od Aristofana do Bennia, povlaštena figura ironičkog žanra svlačenja nadprirodne mudrosti do gola, koja čini zapadnu kulturnu povijest. Kritička ironija zajedničke, filozofske i književne komike, o kojoj piše spomenuti Benni, ime je za napetost izmedju ograničenosti kritičkog mišljenja u uvjetima svoje kontekstualne ostvarivosti i inherentnog „htijenja onog boljeg“. Ta nepetost je utoliko veća što ta volja za boljim ne može ni zanemariti ni zaobići navodno nemisaonu zbilju nego se mora smjestiti u njoj. Taj paradoks u poziciji tzv. „uzvišenog“ načina mišljenja čini filozofiju smiješnom za pogled izvana, a komičnost joj je prirođena i latentna što je ona sama uvišenija.

Platonovo zanovijetalo i zbijač šala s piscima govora, retoričarima i sofistima, nije onaj navodno tragični Sokrat iz „Apologije“ kojega je, tobože ni kriva ni dužna, neumna demokratska rulja Atene osudila na smrt zbog vrijeđanja bogova i kvarenja mladeži. Sokrat na sudu, u dvostrukoj ulozi okrivljenika i sakrastičnog odvjetnika, komični je filozof Sokrat preuzet s jednog drugog mjesta, iz Aristofanovih „Oblakinja“. Platonova filozofsko-spisateljska šala je autoironija onoga tko javno subvertira (preuzima i izokreće) pogled javnosti na sebe. On postaje gol i dronjav. Filozofija nije ime uzvišene zagledanosti u nebo, nego je akt „javnog mišljenja“ (ili javne upotrebe uma) i time odgovor na zakrivljeni pogled ostatka javnosti. Ona vidi čudaštvo u modusu mišljenja koje ne može niti odustati od svoje idealističke preambicioznosti, oličene u „apstrahiranju od svijeta“, niti zanemariti smijeh svijeta kojemu je namijenila kritiku. Ako ne želi glumatati uzvišenost, filozofija mora preuzeti smijeh i vratiti ga u jedinom mogućem obliku — kao autoironičnu apologiju. To je locus kritike.

Zato temeljno pitanje o književnoj proizvodnji, koje najviše interesira beletriste i esejiste, nije ono iz Platonove „Gozbe“, naime, može li jedan te isti pisac jednako dobro pisati tragedije i komedije. To može svaki pisac, a svjedoci su i Platon i opet naš Ante. On veli da „treba samo zaboraviti prethodni roman“, ali manje psihološki rečeno, treba izokrenuti figure u sceni pisanja: ako se ozbiljan pisac muči oko komičnog sadržaja, kod tragičnog bi se mogao ludo zabavljati srčući usput svoje piće u kafiću. Zato pitanje glasi drugačije: Je li ozbiljan rad mišljenja sam po sebi smiješan?

Socijalizirana nevinost

To što praktičar ironije Ante Tomić piše novinske kolumne o neuzvišenim stvarima — primjerice o vožnji taksijem, o hrvatskom „skinhedu“ transvestiranom u „svoju babu“ ili muškom mačizmu zadarskog policajaca koji isljeđuje među homoseksualcima zbog slučaja nasilne smrti (navodno) homoseksualnog svećenika — ili pak što piše komički roman o muškarcu bez brkova (a ne, recimo, o filozofu bez brade), to ne znači da se i oko njegove stvarnosne književne prakse nije negdje nastanio porečeni demon „zanosa“. Tomićeva scena pisanja je njegov locus. Ona je detalj nove književničke bukolike ili neobaviještene nevinosti.

AppleMark
Sudeći po golotinji, svojta društveno nevinih mudraca u rečenom smislu pojavila se na Hvaru kao skupina književnih pisaca, s obrkovjelim Antom Tomićem u prednjem planu, na tamošnjoj fešti FAK-a. Otkrilo je u istom SD Forumu (od 3. rujna), u papirnom i u internet izdanju. Premda je među piscima, uhvaćenim na slobodnom izletu, barem isto onoliko bradatih i čupavih koliko i diplomiranih filozofa, ono što ih čini mudracima nije ni čupavost ni diploma iz filozofije već naoko spontana gesta prihvaćanja medijske slike o sebi. Što rade, gdje ljetuju i što čitaju uspješni hrvatski pisci — pitali su se ljetos za svoje čitaoce uspješni hrvatski magazini. Sad znamo: čitaju sami sebi, zajedno šetaju, toćaju noge, pričaju i piju! Skoro kao nekad filozofi na Korčuli ili u Platonovu „Fedru“, samo što kod naših pisaca nema autorefleksije, ali zato ima nesvjesne ironije autoironije.

Na Hvaru se FAK, koji je od „festivala alternativne književnosti“ nakon muka i razdora preimenovan u Festival A-Književnosti, postao nešto poput „faroske akademije kupanja i čitanja“ (FAKič) ili „baš smo dobri, nevini i pisci kao u Arkadiji“. Nije, dakako, riječ uopće o zamjeni stare ljetne filozofske škole iz herojskog doba filozofskog disidentstva od socijalizma prizorom neke nove disidencije od velike institucionalizirane nacionalne književnosti, o nekakvoj smjeni generacija i diskursa na mjestu društvenog kritičara. To je mjesto gdje autoironija pisaca stvara nekontrolirani efekt društvene ironije. Radi se o novoj društvenoj praznini unutar polja književnosti koju stvara sam pogon književnosti, o ironiji autorironije.

Od FAK-a kao implicitnog i eksplicitnog performansa književnosti koja je ujedno kritika književnosti kao institucije visoke kulture, sam hvarski Festival A-književnosti postao je mali spektakl ugode za ljetne potrebe jednog malog starog mista gdje pisci-u-prirodi ili gradskoj noći igraju za turiste ono što su u medijima za književnu publiku: mali lokalni bogovi, demoni domaće ugode, prenosnici lokalnog zvuka, okusa, ozračja.

Povratak u raj

FAK je s pretvaranjem malog „a“ („alternativna književnost“) u veliko „A“ („A-književnost“) postao slobodno plutajući označitelj čijim značenjem manipuliraju sami pisci. U toj operaciji je društvena istina FAK-a. Medijski dobro popraćeno „povlačenje pis(a)ca u osamu“ usred bučnog turističkog Hvara izgleda kao autoreferencijalna kolektivna retro-gesta, bez autoironije, kao akt svjesne regresije na stare pozicije, nakon što je društveni stereotip osamljenog književnika već jednom „autoreferencijalno“ dekonstruiran upravo kroz FAK, tj. kroz uplitanje pisca-čitača u procese javne recepcije svojih književnih proizvoda. Ako je pisac od izdvojenog i svetog društvenog subjekta postao kroz FAK manje akademičan i više demokratičan, tj. obični akter javnosti, je li ta hvarska demonstracija nove „osame“ pisaca ukidanje FAK-a ili je sam FAK već bio uspostavljen kao (svjesna ili nesvjesna) reprodukcija samog stereotipa uzvišenosti u „popularnom“ obliku? Drugim riječima, prizor golih pisaca među sobom nudi se kao nova, pop-kulturna maska modernog stereotipa naddruštvenog pisca i posljednji mogući način njegove eksploatacije. Umjesto nestajućih posrednika demokratskog duha kasnog socijalizma — od Igora Mandića preko Predraga Matvejevića do Dubravke Ugrešić — dobili smo stajaće figure kulturalizirane postpolitike druge hrvatske tranzicije.

U epohi prve hrvatske tranzicije ranih 90-ih imali smo još uvijek socijalističku kliniku starih pisaca prikopčanih na državni aparat, odakle su svi vječno „potencijalni“ nobelovci crpili moć govora u ime nacije. S FAK-om smo dobili družbu muških pisaca koji su u svojoj gesti disidenata institucije spojili lik nesretnog Melkiora, novinara koji misli da je pisac i pisca koji misli kao novinar, s novcem medija kao potencijalnog nakladničkog kapitala koji se pokazao onoliko slobodan koliko je država dotirala književnost ili je mediji sponzorirali — zajedno s kritikom koja je promovira i kontrolira.

Kako god da je bilo na početku, istina sadašnjeg FAK-ovskog odnosa sa stvarnošću je nesvjesna ironija autoironije, autoreferencija bez referencije na ironiju svoje pozicije. Oni ne poziraju kao FAK, oni se samo slikaju. Istina te skromne poze dolazi iz njihova samotumačenja („FAK nije nikakvo uvjerenje, samo grupa“) i ona je jasna: pisci ne žele ništa posebno zato što žele sve. FAK-ovska festivalska književnost hoće od početka dva demona ujedno: da bude boemski „bezinteresni“ pisac, autentični lokalni proizvod, ali ujedno i plaćeni zabavljač društva koji je prethodno ismijavao elitnu književnost zbog otuđenosti da bi sam zauzeo njezino mjesto. Zato, treći ili flaubertovski oblik egzistencije književnosti, koja je autoreferentna i koja u diskursu visoke kulture uopće proizvodi simbolički kapital zvan „literatura“ od kojega svi žive, oni poriču kao „književnost za knjižnice“ (A. Tomić, i dr.).

Ta kritika pokazuje da je sva bukolika goli ideološki trik nevinosti — nova saživljenost pisca s društvenom okolinom kao prirodnom. Naime, njihovu laku književnost država otkupljuje za knjižničke police jednako kao što im medijski sponzori osiguravaju logistički aparat apologetske kritike.

 


Homepage

Naslovna

Tranzitorij 2007