[Disclosure I] Ukradena potencija Nasuprot manifestnoj konstelaciji
filma u kojoj je moć seks — tom triku nasjeda filmska kritika. ali i
junakinja filma koja nije pročitala “unutrašnji” scenario — samo se
muškarac-objekt prisile drži načela da je seks moć i samo ga to interno
uvjerenje iz pozicije objektiviranog subjekta prevodi u poziciju subjekta
djelovanja. |
|
Da hollywoodska produkcija doista revno prati američku
društvenu scenu, kako često u svojim analizama ističe Slavoj Žižek, nije
najveća njezina kvaliteta, štoviše, ona osobito revno prati njezin teorijski
pogon. Više od toga, u sretnim slučajevima njezini specijalni efekti leže u
subvertiranju temeljnog stava diskusije na koju referira. Tako je film Barrya Levinsona “Disclosure”, po scenariju M.
Crichtona, profesionalna kritika ocijenila kao neokonzervativni, mačistički
ideološki odgovor na raspravu o seksualnoj prisili na poslu. Na mjestu žene
kao objekta prisile u film je postavljen muškarac, učinak čega je
relativiranje kritičkog efekta feminističke društvene teorije. No, da
recepcijska mašinerija počiva na dubokom nesporazumu s filmom, a vjerojatno i
na tipičnoj ideološkoj autoindoktrinaciji kroz dominantne argumente aktualnih
socijalnih teorija poput feminističke, na to upozorava začudna diskrepancija
između pretpostavljene konzervativne subverzije (muškarac na mjestu žene,
subjekt sistema na mjestu objekta prisile, počinitelj na mjestu žrtve itd.) i
slogana “Seks je moć!” kojim se film reklamirao na plakatima. Taj je slogan
izravno oprečan poruci filma koju je primila kritika, a koja se da
formulirati samo obratnim sloganom “Moć je seks”. Teorem da seksualna prisila
proizlazi iz odnosa podređenosti i nadređenosti, dakle iz dominantnog postava civilizacije, u
filmskoj se realnosti koristi na manifestnom planu i formalno. No zamjena uloge subjekta i objekta
prisile ne ponaša se kao antifeministička ideološka subverzija, već kao analiza
relacija moći unutar “decentraliziranog” i “desubjektiviranog”, informatiziranog komunikacijskog
postindustrijskog društva i ujedno kao analiza etabliranog socijalno- i
političko-teorijskog konstrukta kakav je feministički. Malo ja i velika moć Drugog Da je moć što proizlazi iz društvenog položaja osnova i
izvor seksualne prisile, taj topos vrijedi barem od robovlasničkog poretka
naovamo. Obratno pak, da je seks izvor društvene moći, to saznajemo iz
fantazmatske uobrazilje junaka Levinsonovog filma, podšefa u razvojnom odjelu
jedne firme za software. Nasuprot ukupnoj konstelaciji, u kojoj on postaje
objekt manipulacije (a seksualna prisila je samo dio brijega kojeg on
percipira), njegov san da ga sam šef firme seksualno napastvuje u liftu,
signalizira da se njegova društvena ambicija, pretenzija na vodeće mjesto u
firmi, temelji na njegovoj seksualnoj potenciji koja je predmet tuđe požude
(iako je zapravo riječ o želji objekta da bude žuđen ili priznat preko tuđe,
šefove, požude). Tako benigna filmska scena otkriva da mjesto koje u
realnosti filma zaposjeda žena već apriori, u idiosinkraziji antijunaka,
sadrži moment seksualne prisile — krađu njegove subjektivne moći. Otuda
se žena-silovateljica doista nalazi na krivom mjestu, zato što je ona i sama
predmet manipulacije s višeg mjesta, kojemu ima pristup ali ne i pregled, a
seksualna prisila koju ona doista vrši nad podređenim kolegom (bivšim momkom)
nema nikakvu “sistemsku” vrijednost, samo je njezina privatna osveta za ranije
račune (on se oženio da bi živio prosječni malograđanski život). Nasuprot manifestnoj konstelaciji filma u kojoj je moć seks
— tom triku nasjeda filmska kritika. ali i junakinja filma koja nije
pročitala “unutrašnji” scenario — samo se muškarac-objekt prisile drži
načela da je seks moć i samo ga to interno uvjerenje iz pozicije
objektiviranog subjekta prevodi u poziciju subjekta djelovanja: vođen
anonimnim porukama putem kompjuterske pošte, on prodire u cyber-prostor gdje
su pohranjene poslovne tajne firme i spašava pravu razvojnu koncepciju. No
sretan završetak tog medijsko-seksualnog thrillera izaziva unatražne
refleksivne prelome: Kao što postaje očigledno da je junak u ulozi
subjekta-istražitelja postao samo teledirigirani objekt manipulacije iz pozadine
i da na kraju opet nije dobio mjesto voditelja razvojnog odjela, naknadno se
također pokazuje da je u prethodnoj ulozi objekta seksualne prinude bio
njezin stvarni subjekt. Tako naime sam na položaju nižeg šefa svakodnevno
“nesvjesnim radnjama” seksualno iskorištava svoju sekretaricu azijatskog
podrijetla, a istovremeno svoju frustraciju zbog osujećenog napredovanja
kompenzira ideologijom žrtve: on, prosječni Amerikanac (bijelac, muškarac,
anglo-amerikanac, konzervativac), postao je žrtvenim jarcem emancipacije
manjinskih grupa američkog društva: žena, crnaca, latinosa, azijata,
homoseksualaca, prostitutki itd. Njegova uobrazilja da je društvena žrtva
doista postaje stvarnom onda kad ga tužba protiv seksualne prisile od strane
šefice dovede u poziciju da brani svoj “manjinski” status, dakle kad se
susretne s realnim razmjerima svoje fantazije o ugroženosti. Subverzija
feminističkog teorema o seksualnoj prisili leži u tome što njezinim objektom
ne postaje nitko drugi do subjekt neorasističkog, kulturalnog diskursa
postindustrijskog društva, upravo onaj koji je u apologetskoj teoriji već
proglašen “ranjivim bićem” (R. Rorty). Mučenik erosa rase Junak Levinsonovog filma, strukturiran kao podvojeni
subjekt želje (koji uvijek želi kao Drugi), ponaša se, prenešen u evropske
relacije, kao nosilac antisemitskog ressentimenta. Sivi njemački nacionalni
konzervativac, oličen u književnom bardu Bothu Straussu, probudio se nakon
provedenog unutarnjemačkog Anschlussa s fantazijom o ukradenom užitku
kulturološke premoći klasične državno-nacionalne ideologije desnice, pokopane
s velikim porazom nacije 1945. Sva politička tradicija postnacističke
Njemačke javlja se u njegovom famoznom eseju “Nabujali jarčji pijev” kao demokratska zavjera nad nacijom koja
istinski poznaje samo dubinu radikalnog rasnog poriva za samom sobom, samo
impuls “potencije za događaj”. Satirski karakter toga ideološkog kvasca za
dizanje organa nacije-rase crpi se iz hinjenog ničeanskog jezičnog aparata
“nadolazećeg duha tragedije” ili “nabujalog jarčjeg pjeva”, koji namještenim
višeznačjem aludira na erotski naboj svečanosti simbolizacije i kultnog
ustanovljenja tzv. “naše stvari”. No njegov pravi opsceni značaj leži u
vraćanju manifestnoj ideološkoj laži. Dok se tzv. uljuđeni nacionalizam, s kojim računaju
evropski neokonzervativci, definira kao pozitivno htijenje (samoodređenje,
samobitnost koje uračunava forme razgraničenja od “drugog” u rasponu od
međusobnog isključivanja, preko rata do tzv. “uljudbenog preseljenja
naroda”), rasistička mržnja u njemu funkcionira samo kao njegova anomalna
pojava. Nakon historijski skoro uspjelog sistematskog istrebljenja Židova i
porobljavanja naroda proglašenih manjevrijednima, rasistička mržnja se
pokazuje kao sama istina nacionalizma, jer je i samo “htijenje samobitnosti”
nacije moguće jedino kao istovremeno isključenje stranog i nepripadnog (E.
Balibar). Stoga antisemitizam, kojeg se uljuđeni neokonzervativci stide, nije
tek nekontrolirani slučaj rasizma već njegov paradigmatski lik. Taj obrat u analitičkoj paradigmi nacionalizma potvrđuje se
pred historijskim formama njegove ekonomike, naime pred činjenicom legalno
sankcionirane i izvršene pljačke nad Židovima u Njemačkoj — u rasponu
od konfiskacije kapitala, nekretnina, osobne imovine i radnih mjesta do eksploatacije
fizičke radne snage i tjelesne materije (zlatnih zubi i kose) u
koncentracionim logorima. Pred tom se činjenicom čak i manijakalna rasna
teorija nacionalsocijalizma
čini više prijeko potrebnim ideološkim pokrićem nego uzrokom realno izvršenog
zločina iz mržnje prema “Židovu koji ima”, koji “nama pije krv”. Epilog te
potrebe za ideološkom samolegitimacijom
vidi se danas u mazohizmu njemačkog državnog slavlja “historijske krivnje”,
dok istovremeno agenti velikih koncerna u parlamentu desetljećima ironiziraju
zahtjeve za materijalnim obeštećenjem još tisuća preživjelih robova,
kupljenih od nacionalsocijalističkog režima u bescjenje. Fantazma o stranom subjektu koji uzurpira naš užitak, naše
“prirodno pravo prvenstva” koje čini samo načelo zakona o strancima svih
evropskih država, temeljna je figura preko koje sami sebe denunciraju tzv.
uljuđeni evropski neonacionalizami. Tako u njemačkom dokumentarističkom filmu
“Zanimanje neonacist”, stvarni neonacist i protagonist filma Ewald Althans
— koji toliko osvaja svojim yuppi-izgledom da je prikazivanje filma
zabranjeno — u žaru pobijenja “mita o Auschwitzu”, svu svoju
kontroliranu mržnju prema zanijekanim žrtvama pred kamerom, u samom
krematoriju, odjednom iskaljuje na muhi koja ga iritira: “Ono što smeta, to
se likvidira, zar ne?” Botho Strauss, navodna žrtva ultradesnice, odbacuje
prethodno nepristojni antisemitizam neprosvjećenih nacionalista da bi u
profetskom zanosu apokalipse halucinirao o “hordama obeskućenih i
neugostivih” što preplavljuju njemačke granice. Sindrom nacionalističkog intelekta dan je upravo u obrnutoj
slici od one u kojoj se prikazuje. Samobitnost i volja za “sobom”, principi
tzv. benignog nacionalizma, u svom ikoničkom kiču odaju inherentni stav
radikalne rasističke mržnje koja se hrani iz svakodnevice. Ta gola istina
rasizma vidi se jednako u nacističkoj praksi istrebljenja Židova kao i u
pseudopolitičkim fantazijama nacionalističkih neokonzervativaca ili seksizmu
prosječnog američkog managera. Užasno zujanje muhe, šum u njihovoj
fantazmatskoj konstrukciji socijalnih odnosa signalizira krađu njihove
požudne moći od drugog. Zato se istinsko mučeništvo prosječnog rasiste
sastoji u tome što u demokratskom poretku mora podnijeti prisustvo “drugog”.
Demokracija je otuđeni vid njegove iskonske političke moći i njegov iskonski
neprijatelj. |
|