|Homepage|

|Knjiga čitanja i zaborava|

|Tranzitorij 2007|


[Forrest Gump II]

Idiot demokracije ili politicum autizma


Iskrenost je od sredine 90-ih do danas ostala ključna riječ tekućeg medijskog i političkog žargona. Njezina pojava koincidira s krajem njemačke izborne kampanje '94. i euforičnom najavom [tada] najnovijeg američkog filmskog epa, “Forrest Gump”, u njemačkim državnim medijima i tisku.

Taj novi američki politički autoesej udario je o dvostruko dno neprikrivenog evropskog antiamerikanizma. Preko negativnog junaka, autista Forresta Gumpa, evropski se kulturnjak ne mora zadovoljiti tek uobičajenim momentom “američke samokritike”, već nečim mnogo višim: filmom u kojem još samo idiot vjeruje u američke vrijednosti.


 

Kao kronična bolest suvremenih demokratskih sistema pokazala se u 90-im famozna “politička zasićenost” biračkog tijela iako je ona tada postala samo akutna i vidljiva. Na realnu opasnost da politički izbori postanu nereprezentativni, stranke reagiraju zamjenom opcije: izbornim apstinentima poručuju da će, ako ne izađu na izbore, faktički glasati za “svoje” protivnike (tj. političke favorite drugih birača s drugim svjetonazorima od vlastitog) ili pak postati potpuni politički autisti. Dijalektika tog slogana je prozirna: potencijalni rizik stranaka, kao sekundarnih političkih instanci koje po svome položaju i funkciji posreduju između državnog aparata i društva, projicira se kao stvarni gubitak građana, i to kao da se već dogodio i kao da je nestanak (ili smjena) jedne političke administracije u demokratskom civilnom društvu najveći društveni gubitak za građane, odgojene u uvjerenju da su oni primarni (a ne sekundarni) nosioci vlasti u tome istom društvu.

Na toj političkoj iluziji koju održavaju same stranke kao da se nešto fundamentalno mijenja. Građani ne samo da ne izlaze na izbore da bi tom apstinencijom izrazili svoj protest zbog političkog razočaranja (što se kolokvijalno naziva “kažnjavanjem političara”); isto je tako uočljiva pojava fluktuacije birača, tj. da sve veći broj birača glasa za druge bliske ili čak ne-bliske stranke, pa i one “suprotnih predznaka” i “boja”, ili pojedinačne političare. Ta pojava “bježanja birača” i “protestnih birača” relativno je dobro istražena u politološkoj i sociološkoj literaturi, osobito u slučaju probjegavanja bliskim ili “sestrinskim” strankama (lijevo-više/manje lijevo, desno-više/manje desno, odnosno centralno-više/manje centralno). Novija pojava “bježanja“ preko linije klasične podjele na lijevo-desno manje je istražena, osim što je masovno zabilježena u svijetu samih “političara”, osobito u istočno-evropskim post-komunističkim i “tranzicijskim” zemljama, i ona se čini relativno lako objašnjivom. Prosječno razumijevanje poslovično pripisuje političarima beskarakternost, amoralnost, karijerizam i indiferenciju prema sadržajnim vrijednostima, principima itsl. Nešto manje popularno i stručnije razumijevanje objašnjava taj fenomen psihološki (snalaženje u novim uvjetima), sociološki (zadržavanje profesionalnog statusa) ili juridičko-politički (strah od lustracije).

Premda je takvo gibanje slijeva nadesno obilježilo početak 90-ih u zemljama poput Hrvatske i drugih republika bivše Jugoslavije, u obrnutom smjeru nije zabilježen nijedan slučaj među političarima: nijedan politički desničar nije postao ljevičar u klasičnom političkom značenju toga izraza, pa se u najboljem slučaju može govoriti o zajedničkom kretanju jednih i drugih prema “demokratskom centru” koji je poput “denacifikacije” u Njemačkoj 50-godina poslužio kao post-komunistički “Persilschein” — uvjerenje o pranju — kako za bivše hrvatske “partajčike” tako i za rigidne hrvatske nacionaliste koje je manje brinulo demokratsko političko uređenje Hrvatske od uspostave fetiša nezavisne države. No, daleko manje istražena su “tajna” kretanja birača preko linije fronte. Dok se pojačana (djelomice i plebiscitarna) podrška desnim i nacionalno obojenim strankama početkom 90-ih relativno unisono i ali zato apsolutno objašnjava kao odgovor naroda na krivu, anti-nacionalnu politiku komunističkih i socijalističkih partija, danas gotovo posve ostaje neistražena i nezamijećena pojava da ne samo nekad “crveni” birači mogu birati (i biraju) svoje predstavnike među “crnim” političarima (ta je pojava komplementarna s migracijom političarske klase) nego i obrnuto, da “crni” birači izražavaju naklonost za (a možda i biraju) političare koji pripadaju lijevoj političkoj sceni, i to čak radije nego onima iz političkog centra. To je, dakako, moguće samo u post-političkim uvjetima oslabljenih sadržajnih razlika u ključnim političkim pitanjima, u sistemu in-diferencije koju je sobom donijela ideologija kraja ideologije kao i politička stabilnost koju su komplementarno omogućavale socijalna država na zapadu i (relativni) prosperitet socijalističkih društava i relativna permisivnost jednopartijskih režima.

Ono što stupa na mjesto sadržajnih razlika i što omogućuje razmjenu simpatija preko (izblijedjele) linije političkih fronti jest ustrajnost pojedinačnih političara u pozivanju na ideološku neutralnost, bezbojnost i opću prihvatljivost svojih uvjerenja, na političku beskarakternost svoje političarske funkcije. U marketinški razrađenu strategiju “ustrajnosti” spada napose isticanje osobnog stila i osobnog karaktera, na prvom mjestu — iskrenost. Ta kategorija ne podrazumijeva samo “poštenje” u smislu pridržavanja općih moralnih pravila igre u posebnom polju politike, kako se popularno kaže i poslovično misli, nego primarno i sve više ona znači iskrenost u smislu spremnosti na priznanje vlastite pokvarenosti. To nije samo krajnja granica cinizma “čestitosti” nego točka vraćanja svakog političara, posrnulog do ili preko ruba korupcije, natrag u igru. Deviza “tko prizna, pola mu se prašta” vrijedi u svijetu nove post-politike u svojoj punini: ona druga, “neoproštena” polovica prethodno je već postala bespredmetnom kroz prešutnog djelovanja općeg i naslijeđenog stava o koruptnosti politike. Iskrenost je posljednji politički trik, nepolitička, moralna kategorija za eksploataciju političkih resursa u uvjetima postpolitičke apstinencije birača. Na njoj ne profitiraju samo pojedinačni političari novog doba ili tzv. nove “osobnosti” nego također i stranke koje se osobito trude oko “imagea”, “stila” ili “redizajna”. Copyright za današnje masovno stranačko iskorištavanje iskrenosti i stila pripada onoj stranci s kojom je otpočelo postpolitičko doba na ljevici, stranci njemačkih Zelenih.

Koliko je kalkulacija s iskrenošću politički prazna, vidjelo se najbolje u kontrastu s jednim detaljem saveznih izbora u Njemačkoj 1994. kad su “Zeleni” već odavno proživjeli svoju drugu ili treću metamorfozu, od post-68aša, preko newage-teologije integralizma do pragmatičke “real-politike”. Savez 90/Stranka zelenih (“Bündnis 90/Die Grünen”) jedina je u svom izbornom tv-spotu evocirala središnji problem demokratskih političkih odnosa kao sistema komunikacije: naime svoj odnos prema stvari za koju od biračkog tijela očekuje mandat. Riječ je o iskrenosti namjere: za razliku od velikih stranaka favorita, “Zeleni ne nude toliko velike političke programe koliko svoju iskrenost” (cit.). Tako je faktor iskrenosti, sugeriran intervjuom jedne osamdesetogodišnje građanke, posljednji ostatak političkog sadržaja koji birači još očekuju od stranaka koje ionako “samo marketinški kalkuliraju s obećanjima” (cit.). Iskrenost je od tada do danas ostala ključna riječ tekućeg medijskog i političkog žargona. Njezina pojava koincidira s time da je na sam kraj njemačke izborne kampanje '94., posve pogođeno, pala neuobičajeno euforična najava (tada) najnovijeg američkog filmskog epa, “Forrest Gump”, u njemačkim državnim medijima i tisku.

Evropljanima se taj novi američki filmski esej o Americi očito sviđa bez zadrške, možda više nego samim Amerikancima. Ni jedan američki film o Americi, koliko god kritičan, nije Evropljanima u dovoljnoj mjeri bio rasterećen od patetične ljubavi za zemlju slobode i beskonačnih mogućnosti, ponajmanje ako bi završio s američkom himnom i suzom u američkom oku. Evropi autentičnih, a ne sintetičkih nacija, to je dirljiv kič, njezini veliki i mali nacionalizmi znaju da voda nije krv, i zato više vole mistiku, metafiziku i crnu ironiju na račun empirijskog svijeta. U samoj pak Njemačkoj, gdje je iživljavanje tzv. “normalnog nacionalizma” otežano ekscesivnom obnovom nacističke ideologije i prakse kasnih 80-ih, novi američki autoesej definitivno udara o dvostruko dno neprikrivenog evropskog antiamerikanizma. Preko negativnog junaka, autista Forresta Gumpa, evropski se kulturnjak ne mora zadovoljiti tek uobičajenim momentom “američke samokritike”, već nečim mnogo višim: filmom u kojem još samo idiot vjeruje u američke vrijednosti.

Naime, ono što normalno demokratsko društvo ne može ostvariti — konsenzus na osnovi zajedničke interpretacije i zadovoljavajući stupanj opće pravde — to autist posjeduje kao svoju prirodnu popudbinu. On je jednak samom sebi i dobroćudan prema ostalima, zato što njegov IQ iznosi 75, tj. “... samo pet točkica ispod normalnog, ali što je to normalno?” — pita njegova brižna i hrabra majka. Na tom malom pomaku nadolje od normalnog počiva njegova tragična doslovnost, a na njoj čvrst temelj ničim narušive iskrenosti: bezuvjetno načelo komunikacije koje mu omogućuje da društveno i intimno postane uspješno biće — velikodušan milioner, odan muž i, konačno, brižan otac. Taj društveno prezreni i fizički ugroženi nespretnjaković ne propada jer ima jednu idealnu (i idiličnu) pretpostavku za život: dogmatsko i nenarušivo vjerovanje, stečeno povjerenjem prema opetovanim i penetrantnim uvjeravanjima majke da sposobnost za život proizlazi iz objektivne jednakosti i subjektivne iskrenosti. Za razliku od cinizma normalnog društva, društveni autist se odnosi prema sebi samo tako što je sav njegov društveni odnos izgrađen na principu iskrenosti te povjerenja i potrebe za drugim ljudima.

U tome leži sav paradoks potpuno novog, izokrenutog američkog patriotizma: Forrest Gump je zbog svog organski uvjetovanog polu-idiotizma postao prototipom novog, nevinog (i doslovnog) konformista, ali njegov lik ipak u potpunosti stoji nasuprot koruptnoj normalnosti društva. Taj je paradoks moguć samo otuda što antijunak filma utjelovljuje sva idealna načela moderne, sintetičke društvenosti: jednakost ljudi, jednoznačnost riječi, iskrenost misli, identitet osobe, izravnost namjere, povjerenje u druge. Forrest Gump je zapravo homunculus one pragmatičke teorije jezika koja je klasični model komunikacije, postavljen na prijenosu informacije, odnosno na ideji objektivnog sporazumijevanja o stvarima između idealnih sudionika, nadogradila za jedan odlučujući element. Naime, dok je klasični model komunikacije pozitivistički bio skrojen po mjeri idealnih sudionika, slijep za pragmatički uvjet tzv. subjektivne istinitosti, odnosno “iskrene namjere” realno-povijesnih sudionikâ komunikacije, faktor iskrenosti je — nakon što je jednom uveden u pragmatičku teoriju jezika — povukao za sobom i zamjenu sheme predmetne objektivnosti shemom intersubjektivne objektivnosti, mjerene identitetom sadržaja poruke i subjektivne namjere. Međutim, u psihološkoj i društvenoj stvarnosti individua, ta se zamjena jednog shematskog idealizma drugim pokazuje kao autizam. Otuda se “Forrest Gump” na toj pozadini doima kao postmodernistički prilog kritici svih društvenih teorija građenih na modelima “uspješne komunikacije”.

Ali figura društvenog idiota je u novom filmskom eseju o Americi — makar potpuno suprotna evropskoj intelektualnoj figuri “obiteljskog idiota” (Sartre) kao društvenog antikonformista — samo prividno postmodernističke naravi. Teorijski zahtjev za identitetom komunikacijskih sadržaja s jedne strane i subjektivnih intencija sudionika s druge strane, realno poprima samo onaj oblik individualnosti koja usprkos konformnosti s apstraktnim načelima društva odudara od njegova “normalnog” lika. To znači, u kritičkoj figuri idiota ne odustaje se od društvenih ideala, svrha i smisla, kako deklarira postmodernistička teorija, već obrnuto. Naime, ako je do sada poslovično važilo da su idealisti idioti društva, autist Forrest Gump je realno-egzistirajući, i upravo zato “idiotski” lik pozitivnih društvenih ideala: ono što ga realno čini idiotom, jesu te iste društvene vrijednosti koje on ostvaruje u čistoj formi — na prvom mjestu vjerovanje u jednakost ljudi i intersubjektivnost kao poriv, konstitutivna potreba za drugima nasuprot individualizmu. Nasuprot postmodernističkoj ideologiji dekompozicije individuuma, socijalnih čvorišta i kraja društva, figura majke je ona što svojom neumornom interpretacijskom mašinom čini fizički hendikepiranog čovjeka, pretvorenog u društvenog idiota, kompetentnim da donosi pragmatičke vrijednosne sudove: “Glup je onaj tko čini glupo”. Upravo je socijalno osviješteni “maternji jezik”, a nikakvo uljuljkivanje u iskonski zagrljaj “riječi majke”, onaj stvarni činitelj koji organski uvjetovan autizam djeteta čini društveno kompetentnom i sposobnom egzistencijom. Problem nije u naivnosti autista nego u cinizmu društva koje permanentno izdaje ono što ga čini društvom. Zato junak nije ni revolucionar, ni božji izabranik, ni prenosnik glasa bitka, ni ramboidni produkt filmske industrije — iako “trči kao vjetar”. On je tek radikalno humani korektiv ideje pragmatički funkcionalnog, ali moralno ciničnog društvenog diskursa.

 


Homepage

Naslovna

Tranzitorij 2007