|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

[26a]

O “sestrama iz Požege” Vedrane Rudan i apsolutnim protivnicima ubojstva u muškoj književnosti



Bonustrack za književne etičare:

Odgovor Borivoju Radakoviću povodom teksta “Ostale su vam samo uvrede”

(Jutarnji list, Magazin. Kultura, 20. 12. 2003)


JEZA I PACIFIZAM


Radaković previđa da izraz „sestre iz Požege“ kod Vedrane Rudan označava zatvorenice, i tako olako postaje junak lošeg apstraktnog mišljenja koje univerzalizira time što sve aspekte stvari svodi na jednu dimenziju. Položaj ovih „ubojica“ izražava radikalan i nerazrješiv društveni konflikt: one su „zločinke“ čije djelo sadržava pozitivni akt samooslobođanja od životno pogibeljnog i moralno ponižavajućeg nasilja i, ujedno, njegovu suprotnost, tj. nezakonit akt uništavanja drugog života koji neizbježno vodi u samolišavanje osobne i građanske slobode. Zato njihovo legalno kažnjavanje ne zadovoljava pravdu nego izaziva krizu legitimnosti i društvenu nelagodu u legalizmu, a njihova osobna i obiteljska drama se još produbljuje.


 

Opću medijsku raspravu o sukobu „trivijalne” i „fakovske” književnosti netko je proglasio ratom. To je skandal kulture. Jer, premda je riječ samo o „ratu ruža“, međusobno uništavanja dojučerašnje tople braće na sceni afektivne veze literature i javnosti odviše lako priziva lakoću otpočinjanja rata koju smo već vidjeli 1991.: netko nekome demonstrativno prereže grkljan i poslije toga ništa više nije užasno da se ne bi ponavljalo. Ako se ja kao filozofski čarkator FAK-a nemam pravo držati nevino, polemika je javna upotreba uma, protivnik je kulturni ili medijski entitet za dekonstruiranje a ne privatna osoba za ubijanje. Vjerujem da je tako mislio i Borivoj Radaković kad me u svome novom prilogu citirao među oponentima tek za povredu taštine („jeftino dociranje i dosjetke“), ali me pita za stav prema „propagiranju ubojstva“ kroz literaturu. To je etička tema, svako javno pitanje je apel za komunikacijom, pa i to etički obavezuje.

Stoga odgovaram, ali ako ne preskočim sjenu jeftine duhovitosti, degradiram se iz rata kulturnjaka u društveno korisnu civilnu službu. Budući da sam jugo-nostalgičar, neka me se kazni tucanjem kamenja na novim dionicama „Dalmatine“, i to na kruhu i tankoj bevandi sa šakom maslina dnevno (sira samo nedjeljom). Bilo bi kao na prisilnoj radnoj akciji na Autoputu bratstva i jedinstva, ali zdravo i integralno hrvatski!

Nedokazano polazište

O čemu je riječ? Radaković tvrdi da je Vedrana Rudan, pored Mile Budaka, „jedina u hrvatskoj pismenosti ispisala zlokobni naturalistički kič koji seže dotle da opravdava zločin i potiče na njega“ te da „sramoti književnost“. Za to sam rekao (Forum SD, 14. 12.) da ne slijedi iz Radakovićeve tekstualno-kritičke analize nove knjige Vedrane Rudan (v. JL, 6. 12.) nego da je „sramotni višak“ njegovog kritičkog diskursa, i nisam se bavio time nego reminiscencijom na „vještice iz Rija“. Radaković sad tvrdi da se nisam dovoljno „usredotočio“ na njegov argument, koji glasi ovako: „najprodavanija književnica“ je u jednom intervjuu (v. Magazin SD, 25. 10.) izjavila da svoju knjigu „posvećuje sestrama iz Požege, gospođama koje su smogle snage i ubile svoje kućne gadove“. To za Radakovića nije „mrtvo slovo na papiru“ nego živi dokaz da Vedrana Rudan zagovara ubojstvo kroz literaturu. No, osim tvrdnje da ga hvata jeza i da je apsolutni pacifist, drugih argumenata kod Radakovića nema, pa se i dalje nema o čemu raspravljati. Tvrdnja o zagovaranju ubojstva kroz literarnu posvetu najblaže rečeno je non sequitur u zaključivanju, a u težoj verziji, petitio principii, nedokazano polazište ili question-begging. Dakle, sva je prilika da se Radaković jezi od nečega što može biti samo njegova vlastita jeza, ili, kako kaže drug Hegel, strah od pogreške je pogreška sama. Ali, to nije sve. Strah od pogreške je strah od istine, i to one o nama samima, pa da vidimo.

Prvo, posveta knjige nije nikad, ni u samoj knjizi ni na drugom mjestu, dio književnog teksta ili izrečenog, ona spada u čin izricanja u sadašnjem vremenu izricatelja, pa narativni svijet ili sadržaj iskazanog ne može neposredno prijeći u zagovaranje ubojstva. (Zato Radaković i kaže „seže dotle da …“. To je samo metafizičko „praznoslovlje“ tamo gdje ne možemo premostiti provaliju i spojiti misaoni, narativni i stvarni svijet. Upravo zbog takve „kenologije“ Aristotel se posvađao s učiteljem i drugom Platonom, ali neću o tome.) Izraz „sestre“ označava samo afektivnu vezu između spisateljice i adresata posvete, i zato „jeziva“ veza ostaje uvijek samo izvanjska. Za mene ona označava solidarnost po osobnim sudbinama ili životnim pričama koje su se već odvile, a ako Radaković misli na neko mitsko „sestrinstvo“ furija radi komadanja muškaraca, to nije ista priča, iz sljedećeg razloga.

Apstraktno mišljenje s placa

Radaković previđa, drugo, da izraz „sestre iz Požege“ označava zatvorenice, i tako olako postaje junak lošeg apstraktnog mišljenja koje univerzalizira tako da sve aspekte stvari svede na jednu dimenziju. Položaj ovih „ubojica“ izražava radikalan i nerazrješiv društveni konflikt: one su „zločinke“ čije djelo sadržava pozitivni akt samooslobođanja od životno pogibeljnog i moralno ponižavajućeg nasilja i, ujedno, njegovu suprotnost, tj. nezakonit akt uništavanja drugog života koji neizbježno vodi u samolišavanje osobne i građanske slobode. Zato njihovo legalno kažnjavanje ne zadovoljava pravdu nego izaziva krizu legitimnosti i društvenu nelagodu u legalizmu, a njihova osobna i obiteljska drama se još samo produbljuje. To je, kao i pitanje pobačaja, društvena „rana neprebolna“ koju nikakav moralni stav ne može začepiti.

Stoga nikakav, pa ni Radakovićev „apsolutni“ pacifizam ovdje ne predstavlja argument nego je slučaj pukog voluntarističkog decizionizma, a njegova nedostatnost i posljedice su mnogostruke i pogubne. Spomenut ću samo jednu. Tko zanemari kažnjeništvo kao stvarni aspekt na ubojici, taj misli apstraktno i denuncira iznuđeni prijestup kao ubojstvo naprosto i fatalistički prikiva zločinke za goru stranu njihova izbora, za život u nasilju, kao da nisu izabrale zatvor i kao da nemaju pravo na slobodnu budućnost. Zato Radaković, koji sigurno nije htio postati denuncijant, ima još samo drugi rog prisilnog izbora, a to je da ostane apstraktni mislilac iz galerije Hegelovih likova s placa.

Samozadovoljni idiotizam identiteta

Što se pak tiče njegovoga pozivanja na argument Nadežde Čačinović da „nedostatak estetičke dimenzije dopušta nažalost prihvaćanju nasilja“, to sigurno nije razumio. Višak estetske dimenzije u književnosti i filozofiji oduvijek je lako dopuštao prihvaćanje malog i velikog nasilja u male i velike povijesne svrhe. Neka radije promisli o vlastitom estetičkom i urbano-ideološkom uzvisivanju agresivnih hordi Bad Boysa i njihova Blue šovinizma.

Ja osobno ne osjećam ni hladnu jezu ni moralnu indignaciju nad solidarnošću Vedrane Rudan sa ženama-mužoubojicama. Naprotiv, dijelim je. Antiestetika drastičnog govora adekvatno je estetsko sredstvo protiv moralnog cinizma i samozaborava društva, a politički je legitimnije i avangardnije od estetizacije oportunizma. Za suvremenu moralnu senzibilnost potreban je feministički odgoj djevojčica i dječaka kao i ekološka svijest i poštovanje principa dostojanstva osobe. Feminizam nije tek dio hrvatske ideološke priče o pripadnosti evropskoj univerzalnoj kulturi. Dok se ta priča ovdje i dalje reproducira kroz samozadovoljni idiotizam identiteta, feminizam je nasljeđe kritičke emancipacijske kulture 70-tih i 80-tih, usprkos današnjoj ideologiji i praksi zatvaranja u manjinske identitete. Tko god danas jeftino odbacuje kritički potencijal feminizma zbog estetičkih manjkavosti trivijalne književnosti sam producira trivijalu ili apstrakciju piljarice.

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|