|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

27.

Uz visok plasman Karla Marxa i Stipe Šuvara na top-listama naznačajnijih Nijemaca i Hrvata u anketama 2003/04.



KOLIKO KOMUNIZMA?


Najznačajniji teorijski izraz komunizma danas predstavlja koncepcija tzv. radikalne demokracije po kojoj stvarni, antagonistički procesi suvremenih društava, dakle sam topos političkog, trebaju zauzeti funkciju medija utopijske emancipacije. Umjesto dovršene povijesti ljudske emancipacije, to je permanentni proces re-evolucioniranja ljudskih odnosa i društvenih institucija. „Komunizam“ se kao radikalni politički koncept vraća kao pitanje demokracije, tj. kao evropsko pitanje par excellence. Budućim kandidatkinjama za europsku Miss Democratia, poput Hrvatske, ne preostaje drugo nego ispitati koliko emancipacijskih potencijala komunizma sadrži realna domaća demokracija.


 

U konjunkturi masmedijske zabave krajem kalendarske godine plasiranje Karla Marxa na četvrto mjesto topliste najznačajnijih Nijemaca svih vremena nije previše senzacionalno u usporedbi s rezultatima hrvatske ankete u režiji Nacionala. Tu se desilo veće čudo. Diskvalificiran od samih anketara kao „komunistički ideolog“, obilježen kao posljednji predsjednik SKJ-a i, povrh svega, razvikan kao “uništavač podmlatka hrvatskih elita” kroz školstvo, a ipak na 13. mjestu do kralja Tomislava i ispred Josipa Jurja Strossmayera, Radića, Starčevića ili “snježne kraljice” Janice Kostelić, za to treba biti Stipe Šuvar, ljevičar rodom od Imotskog, dakle sa dna kace Marxovih „reakcionarnih naroda Europe“. Budući da njegova politička stranka SRP nema izbornu bazu čak ni među penzionerima socijalizma, koje je zakonom o mirovinama u praskozorje demokracije u Hrvatskoj pokrao HDZ, ta visoka mjera simboličkog ugleda komunizma tajanstvena je kao pitanje o naravi „čari“ ili „šarma“.

Troškovi hladnog pogona

Stvar s komunizmom danas stoji po svemu sudeći ovako: „Komunizam je lijepa stvar, ali skupa!“ To nisu riječi Karla Marxa, nego organizatora konferencije pod naslovom „Indeterminate! Communism!“, održane polovicom studenog 2003. na sveučilištu u Frankfurtu, gradu najslavnije lijeve filozofije 20. stoljeća i evropskog financijskog kapitala. Premda ga je organizirala mala studentska inicijativa, kongres je okupio svjetsku teorijsku, akademsku elitu i umjetničku avangardu lijeve orijentacije posvećenu emancipacijskim idejama u uvjetima globalizma. Progutao je dobrih 150.000 eura iz savezne blagajne za kulturu, i to usred studentskih demonstracija golim tijelima zbog kresanja budžeta i uvođenja školarina. Zato je razljutio političku i ekonomsko-upravljačku elitu Njemačke, od pokrajinskog šefa vlade iz konzervativnog CDU-a do samog kancelara Schroedera i šefa socijaldemokrata. Epilog je taj da „Inicijativa za demokraciju“ sa svojim frankfurtskim, berlinskim i düsseldorfskim ćelijama na web-stranici traži donacije radi održanja gole egzistencije ili „hladnog pogona“. I kao kulturni happening komunizam je bankrot ili je to samo još jedan kapitalistički vic? Čemu „Kommunismuskongress“?

Suprotno pozitivnoj historiji komunističkog pokreta s diktaturom proletarijata pri vrhu i kompartijom na vrhu, najznačajniji teorijski izraz komunizma danas predstavlja koncepcija tzv. radikalne demokracije po kojoj stvarni, antagonistički procesi suvremenih društava, dakle sam topos političkog, trebaju zauzeti funkciju medija utopijske emancipacije. Manje apstraktno rečeno, umjesto dovršene povijesti ljudske emancipacije, to je permanentni proces re-evolucioniranja ljudskih odnosa i društvenih institucija. „Komunizam“ se kao radikalni politički koncept vraća natrag k Marxu, a ne Lenjinu, i shvaćen je kao pitanje demokracije, tj. kao evropsko pitanje par excellence. Budućim kandidatkinjama za europsku Miss Democratia, poput Hrvatske, ne preostaje drugo nego ispitati koliko emancipacijskih potencijala komunizma sadrži realna domaća demokracija. Publicistička bilanca Milana Kangrge, vođena tokom 90-ih i dokumentirana u dvije knjige eseja o restauraciji hrvatskog nacionalizma, negativna je, ali pođimo još jednom od najpriručnijeg.

Bozanić-Bata

Nadbiskup zagrebački, odnedavno u grimizu kardinala-mudraca kao Djedić Bozanić, nakon četiri godine donio je naciji za Božić istu blagovijest da njome vladaju „grešne strukture“. To sad nisu hadezeovski drumski otimači narodnog bogatstva nego MMF koji ne brine za radništvo već samo za profit. S obzirom na brigu crkve oko ukidanja posve blasfemičnog rada po sedam dana u nedjelji bez zakonite naknade, to je zaista fascinantan prizor arhisindikalizma crkve. Naime, izboriti jedan dan u tjednu bez rada nije samo otimanje pastve od trgovaca za nedjeljnu misu, nego ukazivanje na dramatičan pad dostojanstva „hrvatskog radnika“ u odnosu na biblijsko stanje temeljnih prava čovjeka kojemu je Bog namijenio jedan sveti dan, šabat, da malo dangubi, ljubuje i vodi podmladak na čitanje Božjih zakona. Čak i više od toga, to je htjeli-nehtjeli reminiscencija na vrijeme predutopijskog engleskog socijalizma, slavnog po bijedi radničke klase. Bozanić-Bata mora da je i sam pod bor dobio jednog klasika marksizma, ali to ne znači da osim bijede radništva u Hrvatskoj postoji i radnička klasa. Za to je potreban svjetovni historijski subjekt s adekvatnom teorijom. Otkrio ga je famozni Florijan Boras, novi saborski predstavnik „hrvatske dijaspore“ u Hercegovini, osobni poklisar predsjednika HDZ-a i novog premijera Sanadera u Širokom Brijegu: ukazao mu se Račan i ostale sluge okupatorskog MMF-a komunističkom vlašću nad hrvatskim narodom.

Reklo bi se, svi uvjeti za komunizam su dani samo treba prevrat. No, riječ je ipak samo o totalnoj zabuni desnice. Dok se kardinal kao protokršćanski marksist u duhu socijalnog nauka pape Woytile s pragmatičnim eklezijastičkim ciljem trsi oko ograničavanja eksploatacije radništva, arhinacionalist  u vladajućoj stranci naziva komunizmom kapitalističko carstvo neograničenog rada i socijalnog bezakonja. Stoga dilema oko komunizma u ovdašnjoj real-političkoj demokraciji glasi: ili između fundamentalističkog taloga HDZ-a i navijačke crkve nisu obavljene osnovne agitpropovske konzultacije ili je MMF s „marksističkim“ Vatikanom nova svjetska urota protiv Hrvata i ostalih nebeskh naroda. „Komunizam“ ovdje označava samo jedno — deficit u razumijevanju demokracije.

Ekstremni demokrati

O tome rječito govori jedna uočljiva osobitost inače blijede postizborne diskusije o ponovnom vraćanju Hrvatske udesno. To je eklatantni izostanak vike o potrebi za „jakom ljevicom“. Naime, ono što se odmah nakon izbora 3. siječnja 2000. moglo čuti na javnim panel-diskusijama od raznoraznih hrvatskih demokrata, u širokom rasponu od novinara do kulturnjaka, bila je povika o hitnoj potrebi za „jakom desnicom“ kao „demokratskom protutežom“ lijevim strankama i vrištanje na „teror ekstremne ljevice“. Vika je potrajala tako dugo da se i predsjednik države Stipe Mesić iščuđavao nad lakovjernošću kvalificiranih predstavnika javnosti poput Radija 101: „Ma, haj’te molim vas, gdje vi vidite ekstremnu ljevicu? Nitko u Hrvatskoj ne zagovara boljševizam ili komunizam.“ Ekstremna ljevica je bila fantom bez pokrića, lažni bauk. Ali, to što je za Mesića bio obični bau-bau, za Račana je bio tabu. I nakon posljednjih izbora imamo konzervativni centar i HSP kao ekstremno demokratsku desnicu, a od lijeve protuteže ni traga. Štoviše, neki komentatori smatraju da danas čak i „ljevičari“ drže palce Sanaderu premda je on puki „ponavljač“ u školi političke kulture. Ostali su dakle samo liberali.

No, i liberalizam kao i komunizam poznaje podjelu na statički ili utopijski ili dinamički ili procesualni koncept. Prvi je onaj koji polazi od liberalnih načela, tj. općeljudskih vrijednosti kao temelja moderne kulture; drugi se definira kao stanje tolerancije prema trenutnim odnosima snaga ili vladavini većine. U hrvatskoj političkoj i vanpolitičkoj (kulturnoj) stvarnosti vlada bez sumnje ovaj drugi model relativnog liberalizma s obzirom na odnos snaga. To je lokalni model političkih odnosa koji skriva logiku ravnoteže snaga poznatu iz globalnog hladnog rata. Njegova tajna je dakle komunizam: zbrisan kao vanjska granica demokratskog svijeta, on djeluje iznutra kao nevidljiva sila ograničavanja moći kapitalizma koja histerizira rođene demokrate.

Cinični karakter takve političke kulture odnosa snaga savršeno odgovara hrvatskom društvenom cinizmu. Premda se deklarira kao izvorni liberalizam, naš liberalizam „dobre škole“ nije ništa drugo nego kulturalno prosvijetljeni nacionalizam koji se u političkoj filozofiji naziva „komunitarijanizmom“. On je politički derivat retroaktivnog teorijskog ili kulturalnog legitimiranja nacionalne političke tradicije 19. stoljeća koje su vršili kulturni agensi na vodećim mjestima u hrvatskim političkim strankama. Otud je liberalizam bio i ostao propagandističko djelo političkih stranaka, njihovo funkcionalno kulturno-ideološko samouzvisivanje. On je kulturni fake političkog, a ne politička stvarnost. O njegovoj političko-formativnoj snazi rječito govori karijera jednog zombija nacionalizma na položaju šefa HSLS-u, a danas to potvrđuje položaj LS-a kao prirepka SDP-a: akademski liberalizam kao protuteža sili jednog neukog hrvatskog konzervativca i ekstremnog sportaša zvanog „CroCop“, u ulozi saborskog zastupnika socijaldemokrata. U tome odnosu snaga „ekstremna ljevica“, ako je i postojala, može biti bauk samo za Hercegovce, Imoćane i ostale „zagorce“.

Genocid za Europu

To možda objašnjava okolnost da za razliku od vijesti o plasiranju Marxa u njemačkoj anketi popularnosti, jedna vijest u Hrvatskoj nije izazvala baš nikakvo uzbuđenje. Naime, da je Ivo Sanader još u svojstvu kandidata za premijera potpisao sporazum s predstavnikom njemačke manjine u Saboru da će Hrvatska obeštetiti preko 30.000 „folksdojčera“ za nacionalizaciju imovine i protjerivanje 1945. te da je dotični predstavnik, Nikola Mak, nazvao taj povijesni događaj „komunističkim genocidom nad Nijemcima“. Ponosni Dalmoš na mjestu svehrvatskog vladara koji inače tvrdi da suvereno ignorira direktivu njemačkog veleposlanika o nepuštanju HSP-a u novu vladu, iako radi točno po njoj, nije ni trepnuo na zloupotrebu riječi „genocid“ jednako kao ni njemački veleposlanik, premda se ona u Njemačkoj kvalificira kao kažnjivo djelo relativizacije holokausta. (Za podsjećanje: Zbog retoričke usporedbe Busha s Hitlerom povodom američke invazije na Irak pala je njemačka ministrica pravosuđa Däubler-Gmelin iz SPD-a.) No, što je za velevaroškog Splićanina jedna mala hrvatska veleizdaja kontra premijerske mise u Agramu ako su u pitanju konzervativne njemačke veze i pokroviteljstvo?

Priznati lažni „genocid“ nad podunavskim Švabama 1945. uz istovremeno poricanje faktičkog etničkog čišćenja Srba 1991-95. mora da je proeuropski profitabilnije za Hrvatsku nego „poslušništvo Račana i ekipe“. Crnje od te dileme je to da se moderna hrvatska demokracija preko Sanadera pokazuje spremnim adresatom politike revanšističkog revizionizma Europe koju je izrazio austrijski „slobodar“ Haider zahtijevajući svojedobno od Slovenije da za svoju evropsku kandidaturu ukine odluke Avnoja kao navodnu anticipaciju „genocida germanskih naroda“. Je li to sve previše lošeg demokratskog potencijala za ono malo emancipacije kroz komunizam ili su dvije arhikomunjare, Marx i Engels, tako dešperatno bili u pravu o političkoj reakcionarnosti Hrvata i Srba s juga crne monarhije? Odgovor neće dati etnogenetička znanost nego opet samo povijest.

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|