|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

[27b]

 

Bonustrack za revizionističke povjesničare:

Odgovor povjesničaru Vladimiru Geigeru na tekst “Ne samo deportacije” (SD Magazin, 31. siječnja 2004.)


 

ZNANSTVENA RADIONICA “GENOCIDA”


Dogmatsko pozivanje na neriješeno (ili nerješivo) pitanje kolektivne odgovornosti manipulira se tipično u kolektivnu nevinost zato i samo zato što je kolektivna odmazda neprihvatljiva sa stanovišta modernih civilizacijskih i moralnih vrijednosti; kolektivne odmazde su danas dio ratnih zbivanja („etničko čišćenje“) a poslijeratna politika se zamjenjuje procesima individualizacije krivnje. Tako se i povjesničar Geiger naivno pita, u čemu se to folksdojčerska kolaboracija s nacistima razlikuje od drugih?


 

Polemici oko zloupotrebe riječi genocid za politiku prema Nijemcima u Jugoslaviji 1945. pridružio se u prošlom broju SD Magazina i jedan povjesničar, dr. Vladimir Geiger iz Hrvatskog instituta za povijest. Bio bi to hvalevrijedan učinak da je ponudio nešto više o predmetu spora od saborskog zastupnika njemačke manjine Nikole Maka. Jednako arogantno kao ovaj novopečeni političar s cijelih 250 izbornih glasova, i Geiger ponavlja istu priču — „folksdojčeri“ su žrtva komunističkog genocida — i sve drugo služi samo toj priči. Kako ja nisam osporavao nikakve činjenice u vezi s politikom prema Nijemcima 1944-45., odnosno 1945-48., pa čak niti njihovu tendencioznu i falsifikatorsku redukciju na puku odmazdu, kojoj je i Geiger dao svoj osebujni znanstveni doprinos, predmet mojih napisa i dalje ostaje manipulacija i zloupotreba riječi genocid. Ona je očito vrlo konjunkturna i profitabilna.

Premda sam posve jasno razgraničio područja problematike o kojoj govorim (historijske činjenice, povijesne istine i medijska javna svijest), vrli dr. Geiger si dopušta bezobraštinu da monopolizira pravo na znanstvenički govor oholim i nelegitimnim obezvređivanjem protivnika: ja se „petljam“, veli on, „tamo gdje mi nije mjesto“. To je doduše i u znanstveničkoj zajednici tipično ponašanje intelektualno borniranih kao i u boks-ringu ili jatu vrabaca pa ću ga podučiti znanstvenički. Povijesnu istinu o historijskim činjenicama ne stvaraju povjesničari, oni ustanovljavaju relevantne činjenice. One su ujedno i granica njihovih ekskluzivnih prava, jer relevancija je stvar teorije konteksta a činjenice su teorijske veličine. Stoga je povijesno-znanstvena istina o nekom dobu skup znanja, uvjerenja i vjerovanja o činjenicama, a takav skup se od ideologije razlikuje po stupnju svoje obrazloženosti i reflektiranosti, tj. po diferenciranom odnosu prema činjenicama i modusima njihova saznavanja. Dr. Geiger, koji se bavi tako delikatnom temom kao što je povijest folksdojčera, ne ostavlja dojam reflektiranog znanstvenika, naprotiv.

Da bi obezvrijedio cijelu moju argumentaciju u vezi s zloupotrebom riječi genocid, Geiger poteže spektakularan materijalni dokaz protiv moje tvrdnje o nekorištenju izraza genocid nad Nijemcima u javnoj upotrebi u Njemačkoj. Naveo je čak tri naslova njemačkih povjesničarskih knjiga koje obrađuju temu protjerivanja Nijemaca iz Jugoslavije a od njih čak jedan, najrecentniji, sadrži traženu riječ genocid u toj posebnoj upotrebi. Citirat ću taj njegov bibliografski podatak, koristan je iz više razloga: dakle, Georg Wildmann i suradnici, „Verbrechen an den Deutschen in Jugoslawien 1944-1948. Die Station eines Völkermords“ (u prijevodu: „Zločini nad Nijemcima u Jugoslaviji 1944-1948. Postaja jednog zatora naroda“).

Najprije, nije točno da sam osporavao postojanje historičarske literature o tim povijesnim zbivanjima. Tvrdio sam, prvo, da je slučaj jugoslavenskih folksdojčera u suvremenim medijskim dokumentacijama u Njemačkoj zanemariv u odnosu na protjerivanje sudetskih, poljskih i baltičkih Nijemaca, i, drugo, da se ni ta opća politika prema Nijemcima niti tretman folksdojčera u Jugoslaviji u javnom razumijevanju ne tretira kao genocid. Prema tome, moja i Geigerova teza nisu iste: ne radi se o apsolutnom nekorištenju te riječi nego o tome da ona nije prihvaćena u javnoj svijesti. Stoga ponavljam: izraz „genocid“ za opću poslijeratnu politiku prema Nijemcima 1945. i njezine posljedice nitko u Njemačkoj ne uzima kao genocid, i dodajem: nitko osim revizionista. U njih spadaju militantni aktivisti „Udruga protjeranih“, neki njemački povjesničari, a pridružio im se sad i doktor Geiger.

Da ova tvrdnja nije tek moja vlastita konstrukcija u stilu, revizionist je svatko tko misli drugačije, o tome je mjerodavna najznačajnija intelektualna diskusija u Njemačkoj početkom 90-godina, sukob unutar njemačkih povjesničara i drugih humanističkih znanstvenika i intelektualaca, poznat pod nazivom „Historikerstreit“, koji je obilježio njemačko ujedinjenje. Hrvatski povjesničar Geiger očito ne poznaje ili zaobilazi taj kontekst u širokom luku a u svome napisu skreće diskusiju o značenju i primjeni pojmova na jezična pitanja. Tako se sam upetljava tamo gdje mu nije mjesto.

Geiger otkriva da se internacionalni izraz „genocid“ na njemačkom kaže „Völkermord“, misleći valjda da ja zbog toga nisam prepoznao tu riječ u literaturi pa tvrdim kako je nema. No, žalim slučaj, u krivu je, a kako je stvar veoma instruktivna, valja dovršiti taj Geigerov sat njemačkog za čitaoce SD-a (v. Lemo). Riječ ‚Völkermord‘ je u njemačkom jeziku tipični slučaj rogobatnih tvorbi tzv. „posudbenih prevedenica“ za latinizam genocid (poput hrv. ‚krugovala‘ za njem. ‚Rundfunk‘), ali za ovu diskusiju ta okolnost je važnija po tome što takva jezična tvorba ostaje „posuđenica“ i u samom znanstvenom diskursu. Upravo to dokumentira gore citirani naslov: riječ ‚Völkermord‘ dopunjava i interpretira prvi dio naslova: „zločini nad Nijemcima u Jugoslaviji 1945.“ su „štacija“ zatora jednog „(na-)roda“.

Riječ je o prenesenoj (metonimijskoj) upotrebi ili asocijaciji riječi po logičkoj bliskosti pojmova (zločin-genocid, opće-posebno). To je važno zato što se prijenos riječi ne odvija po sličnosti ili analogiji, premda revizionizam pretpostavlja upravo to. Geigerov trofejni nalaz pruža uvid u revizionističku radionicu ili workshop glajhšaltovanja, i to je njegov pravi dokazni domet. On odaje još nešto: genocid nije samo jugoslavenska politika prema folksdojčerima, ona je tek jedna stanica zatora njemačkog naroda. Time je ta originalna teza postala univerzalna, ali ne i istinitija. Holokaust nad Židovima i Romima u nacističkom Trećem Reichu paradigmatski je slučaj genocida bez paralele u povijesti, pa svako prisvajanje te riječi za poslijeratnu politiku protjerivanja Nijemaca ostaje koristoljubiva uzurpacija ili krađa simbola. Narod — odnosno točnije, dio naroda poput „folksdojčera“ — koji nikad nije osudio počinitelje masovnih zločina u svoje ime — hoće danas koristiti simboličko i materijalno obeštećenje, i to po pravu njihovih žrtava. To nije zabuna, to je pojava radikalnog zla.

Budući da je nemogućnost legitimiranja „uravnilovke“ između protjerivanja Nijemaca i istrebljenja Židova, Roma i ostalih “nearijaca” prozirna valjda i samom Geigeru, on svoj revizionizam pokušava naplatiti kod mene. Prvo optužbom da ja komunističko-ideološki opravdavam revanšističku politiku time što navodim čime je bila legitimirana (folksdojčerska podrška Trećem Reichu, regrutiranje specijalnih SS-jedinica), a potom vikanjem o „nepostojanju kolektivne krivice“. Na to da objašnjenje jedne pojave nije ujedno i njezino opravdavanje neću trošiti riječi, to zna svaki magistar znanosti pa bi trebao i dr. Geiger.

O drugom pitanju ovaj povjesničar se ne čini informativniji od vrapca na grani, pa treba reći sljedeće. Nepostojanje kolektivne krivnje nije dokazano kao ni postojanje Boga, ali taj argument je u ovom kontekstu samo nova zloupotreba. Naime, dogmatsko pozivanje na neriješeno (ili nerješivo) pitanje kolektivne odgovornosti manipulira se tipično u kolektivnu nevinost zato i samo zato što je kolektivna odmazda neprihvatljiva sa stanovišta modernih civilizacijskih i moralnih vrijednosti; kolektivne odmazde su danas dio ratnih zbivanja („etničko čišćenje“) a poslijeratna politika se zamjenjuje procesima individualizacije krivnje. Nad Nijemcima su 1945. provođene obje politike (uključujući tzv. denacifikaciju, posprdno zvanu „persil-pranje“ kroz koje pridošli folks- i rajhsdojčeri nisu prošli), no fenomen kolektivne odgovornosti nije nestao iz svijeta. Ponavljaju se nacionalizmi, šovinizmi i rasizmi, tehnike njihovoga provođenja (rasističko nasilje i etničko čišćenje) i prateća znanstvena logistika (deklaracije i revizionizmi). Tako se i Geiger naivno pita, u čemu se to folksdojčerska kolaboracija s nacistima razlikuje od drugih? Baš onako bratski, svi smo isti i ravnopravni, naročito post festum. Ali nismo.

Za razliku od genocidne nacističke politike u ime svih Nijemaca, koja je u samoj Njemačkoj osporavana tek izoliranim pokušajima atentata na Hitlera ili samožrtvovanjem brata i sestre Scholl, provođenje zločinačke politike ustaštva u ime svih Hrvata, ili četničke u ime svih Srba, ograničeno je i osporeno ovdje u onoj mjeri u kojoj je postojao djelatan antifašistički pokret, predvođen komunistima, i organizirana narodno-oslobodilačka borba protiv nacista, fašista i kvislinga. Dok to ne prihvati, dr. Geigera će „zbunjivati“ stavovi poput mojih o „ambivalentnoj“ i „revanšističkoj“ politici prema Nijemcima. Svaka, čak i kontrolirana kolektivna odmazda u krajnjoj instanci stvara novo zlo, ali to nikome ne daje pravo na nov „prijenos“ kolektivnog zločina („komunistički genocid“) niti na mit o kolektivnoj nevinosti žrtve. Takva nevinost je samo likovanje nereflektirane zle savjesti pred uvijek novim izbijanjima istine a revizionizam bijeda znanosti koja je opravdava.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|