|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

[35a]

 

Bonustrack za ljubitelje književnih aluzija:

Odgovor Miljenku Jergoviću, Tema. Časopis za knjigu, br. 3-4, 2004.


Software: Microsoft Office


Pismen, nesumnjiv i ne-filozof


Naddruštveni intelektualac je mrtav a o Jergovićevoj kompetenciji za demokratsku javnost govori to što on koristi vulgarnu difamatorsku aluziju s ključem, baš kao Araličina „Fukara“ koja je njemu posvećena. Otud je Jergovićeva upotreba aluzije i neimenovanja strateška, ona je oponašenje demokratorskog načina govora koji ne priznaje postojanje drugog koji ga ugrožava. Njezina tajna nije samo “gongoizam” nego želja vlasti.


 

Otkako poslije teksta „Kad jaganjci krvare“ više ne pišem u Forumu SD, pritužbe redakciji zbog moga preteškog načina pisanja o lakim društvenim temama dobile su tekstualno-kritičku ocjenu ne samo od rasrđenih katolika, laika i duhovnika, nego i od pisaca. I to s najvišeg literarnog mjesta u državi. Naime, Miljenko Jergović, taj trenutno najcjenjeniji pisac i novinar EPH-a, rekao je u intervjuu za književni časopis Tema nešto o “liku” koji bi mogao biti autor mojih tekstova iz Foruma. Jergović kaže: „(…) neki likovi poput jednog zagrebačkog filozofa, inače polupismenog i posve sumnjivog obrazovanja, i još neki drugi ljudi koje neću imenovati (…)“ (Tema, br. 3-4/ 2004., str. 13).

Premda bi se malo tko pristojan osvrnuo na ovakve aluzije — napose u zemlji poput Hrvatske koju njezina vlastita kulturna elita slavi kao zemlju šutnje te iste kulturne elite — kontekst ove izjave (FAK-književnici, trivijalna i normalna književnost, žensko pisanje) dovoljno je ozbiljna tema da stavim glavu u tu fotorobotsku sliku društvenog negativca i Jergovićevog antipoda. Rado ću se slikati na Sunset Boulevardu hrvatske književnosti ali neću filozofirati o aluzivnom stilu i identitetu. Ovdje je riječ o politici aluzije „jednog zagrebačkog pisca“ imenom Miljenko Jergović.

Piscu i novinaru Jergoviću posvetio sam u Forumu (SD 30. 11. 2003.) jednu posve nealuzivnu analizu povodom zadnjih parlamentarnih izbora. U njoj sam pokazao zašto je njegova agitacija preko Gonga u stilu „Svi na izbore, inače nećete imati pravo na kritiku političara!“ bila sadržajno pogrešna, politički nelegitimna i osobno pretenciozna. Otud je Jergovićevo „portretiranje filozofa“ samo banalni obrazac omalovažavanja „lika“ kritičara, puka želja pisca da naknadno i na drugom terenu osveti svoju izgubljenu auru političkog mudraca, i to do korjena: Prešuti mu ime, odreži mu žile ali ga prethodno dobro „opišaj“ prije nego što njegova kritika o tebi postane dostupna ili prihvaćena.

Ta atavistička gesta najviđenijeg hrvatskog pisca ima jasnu društvenu logiku. Prvo, onaj tko izriče vrijednosne sudove i kvazi-činjenične tvrdnje o nekome a ne navodi pri tome barem ime dotične osobe, moralna je bijeda. Jergović slijedi načelo duha palanke: gdje prestaje mišljenje, vlada trač ili „dobri duh“ zajednice „među nama“. Drugo, Jergović se ponaša kao prosječni um prosječno mislećeg inteligenta koji svoje mimikrijsko prilagođavanje javnosti brka s figurom intelektualca. Takav naddruštveni intelektualac je mrtav, a o Jergovićevoj kompetenciji za demokratsku javnost dovoljno govori upravo povod ove reakcije: on koristi vulgarnu difamatorsku aluziju s ključem, baš kao Araličina „Fukara“ koja je njemu posvećena. Otud je, treće, Jergovićeva upotreba aluzije i neimenovanja oponašenje „demokratorskog“ načina govora koji ne priznaje drugog koji ga ugrožava nego koristi samorazumljive opise poput „stoka sitnog zuba“ ili obećanja tipa „ne čujem vas ali želim da vam kažem ...“ itsl. Tajna Jergovićeve aluzije nije samo “gongoizam” ili transdemokratska agitacija za demokratsku partitokraciju nego sama želja vlasti. Otud je u njegovu metaknjiževnom svijetu „lik filozofa“ ime za jedino preostalo područje iz kojeg nešto ili netko može ugroziti sliku pisca o svojoj totalnoj pismenosti u javnom prostoru u kojemu je on i lonac i poklopac. Sve preko toga je „napola“ i „sumnjivo“.

Time je moje “nepismeno” pisanje u novinama o crkvi, politici, niskoj pop-kulturi i visokim književnicima, postiglo svoju pravu društvenu mjeru. Ona je jergovićevska: ono što je — za trenutno najprecjenjenijeg hrvatskog pisca — čini nepismenom, poluobrazovanom i sumnjivom nedvojbeno i eksplicitno je filozofski višak. No, filozofiju čini njezin paradoks: ona je ekskluzivna i ujedno dostupna svima. U mojim ne-pismenim tekstovima svi su sve razumjeli, pa i Miljenko Jergović. Tako se filozofsko-teorijska publicistika ili “novinsko filozofiranje” kao dio kritičke kulturne prakse pokazala informativnom lokalnom društvenom igrom. Vidimo ponovo i opet da društveni cenzor javnog diskursa nije ni država ni “politika” nego njezini uvijek spremni izvršitelji u kulturi: privilegirani nosioci duha - pisci, teolozi, znanstvenici. Umjesto državotvornih pisaca tuđmanizma, ovi su pisci iz redova demokratskih pisaca posttuđmanizma. Svaka hrvatska tranzicija skida masku Aralice da bi stavila novog Jergovića. To je prirodno, jer književnost je po svojoj prirodi aluzivni identitet nacije, njezina maska. Zato ponovo: tajna jergovićevske aluzije nije samo “gongoizam” pisca Miljenka Jergovića nego sama književnička želja vlasti. Ona je također jergovićevska mjera dobrog spisateljstva.

Oba narativca, i Aralica i Jergović, poželjan su prosjek čitljivosti za standard kritičnosti javne svijesti koja i dalje traži svoju političku samopotvrdu u lijepoj kulturi. Promjena je u logističkoj podršci. Poslije državno dotiranog knjižarstva narod opismenjuju beletristikom s kioska one medijske kuće, poput EPH, čije su novine prednjačile u izbacivanju posebnih priloga za kulturu i u estradizaciji i radikalnoj komercijalizaciji kulturne proizvodnje!

Lake novine i svijet lijepe knjige, uz laki korak marša novih pisaca, to je nova alijansa za staru društvenu ugodu. Tko je oponirao autoritarnosti države, neće slobodi medija.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|